Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 17:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2003, 22:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Det med at lette svinghjulet... Det ENESTE poing der er at give til det er NETOP som morten skrev her oppe over at lette gearskiftet! Ved mange rigtigt hurtigte gearskift (rally f.eks.) kan man med fordel lette svinghjulet fordi motoren netop falder hurtigere i omdr når man tager koblingen og skifter gear. Dette gør gearskiftet hurtigere og slidet på synkromesserne mindre. Og det er der eneste der er i det... :cry: .

Den der med at motoren tager hurtigere omdrejninger... Det lyder da også meget godt når man holder og gasser op, men når man først er i et gear og der går måske 3-5 sek gennem et gear så har det altså ikke noget at sige længere.

LQS skrev: "ang. det med 70kpa. ved 5500rpm som HAVNEREN skriver om så er det MEGET sjældent at det ser sådan ud! det vil efter min erfaring langt oftere være omkring 90-100KPA. man kører ved jævn hastighed i højt gear, selv ved et forholdsvis let pedaltryk! egentlig mærkeligt ikke sandt? her skriver jeg ud fra egne praktiske erfaringer, med en turbobil med et stort dimensioneret turbo/rørsystem. MVH. søren"

JEG skrev: "Hvis man kører 70 kpa ved 5500omdr vil man jo ikke have ret meget luft igennem motoren i forholdet til omdr. Den vil stadig suge efter vejret og vil jo altså så være underernæret. Selvfølgelig vil det se lige sådan ud på bla bla bla"

Jammen det er da rigtigt Søren... HVIS man ligger i et højt gear og der med også har MEGET vindmodstand. Så skal der selvfølgelig lægges en del kraft på vejen. I min bil ville 5500omdr. i 5. gear svare til ca 250kmt. Hvis den kan køre så stærkt (tvivler), så ville 100kpa for at holde farten SATME ikke kunne gøre det. Men i 2. eller 3. gear ser det altså helt anderledes ud. Husk at for hver gang du fordobler hastigheden firdobler du vindmodstanden! Det jeg prøvede at sige med det jeg skrev var rent teoreatisk og kunne for den sagsskyld også have været i 1. gear.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2003, 22:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg læste et sted at den eneste grund til at man havde et tungt svinghjul var for at udligne de stød der kommer ved hver forbrændingstakt.
Med hensyn til at tage hurtigere omdrejninger mener jeg at alt har betydning, hvorfor ellers tune en motor. 8)

Det jeg mener er spørgsmålet er hvor mange penge man vil ofre og hvad man ska bruge motoren til.
Så hvorfor ofre x antal kr på et lettet svinghjul når der måske er noget andet der vil give mere for pengene :?:


Mener stadig at et lettere svinghjul er en god ide hvis man kan få det til ingen penge.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2003, 23:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:

Til henrik prøv at køre en VOLVO 740 turbo med en B230 motor, og mærk forskellen mellem din og ca 3 kg ekstra på svinghjulet, der er en verden til forskel når motoern ikke er under tryk. :shock:


MVH

Morten


Du er sgu en bandit Morten! :)
Du sammenligner respons på pærer og bananer!!!

Min motor(som ikke har verdens hurtigste respons) har ganske rigtigt et ret tungt svinghjul. Men også 2,1liter, 405 topstykke, de store søler, K-jet og en snart 21år gammel turbokonstruktion.

Den sammenligner "vi" lige med en motor med elektronisk sprøjt, små søler, 2.3liter, 530top, og en anden turbo.

Det bruger du så til at bevise at 3kg svinghjul er årsagen til at 740eren reagerer hurtigere?
Lad os antage at den 740 er samme motor, kun med sprøjt og slagvol ti forskel, altså en -83-84 model.
240turbo lægger ab fabrik 155hk
740turbo-83-84 lægger ab fabrik 184hk.
Hvilken en mon tager gassen bedst og føles mest livlig?
Svinghjul eller ej.

Jeg vil såmen godt give dig ret i at et lettere svinghjul ofte er en fordel, men ikke at den er tydeligt mærkbar, slet ikke på en turbomotor.

Du må da give mig ret i at du ikke kan "dokumentere det" med den sammenligning?? :shock:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2003, 00:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg er blevet misforstået :wink:

Det jeg mente var at du skulle prøve at montere et svinghjul fra en B230 på en B21 og mærke forskellen på at dreje rundt med 3 kg ekstra. det er ikke anbefalelsesværdigt, får en meget langsommere respons fra motoren har selv prøvet det på min B230 uden at kunne dokumentere det,andet end følelsen i min buksebag.

Men min fornuft (som jeg ikke kan dokumentere(der er heller ingen andre der vil det(mærkeligt nok :lol: ))) siger mig at hvis man måler en motor på rulle felt og bremser den ned til et bestemt omdrejningstal kan man ikke måle nogen forskel mellem lille og stor enerti,

Endvidere mener jeg at montering af intecooler på denne oldsag af en motor :wink: give r ca 20 hk

Ønsker jeg havde en B230 fra sidst i 90.erne istedet for midt 80.eerne

Men måler man der i mod når motoren accelrere så kan man se en forskel.

Da dette jo er måden vi jo normalt mærker effekt forøgelsen er ved accelration og ikke ved maks opnåelig tophastighed vil jeg mene at et lettet svinghjul hjælper på motorens respons..

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2003, 00:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hov du glemte knastakslen

B21t t = kedelig :shock:

B230 et A = meget sjovere men mindre respons i det lave omdrejnings område 8)

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 dec 2003, 00:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Hov du glemte knastakslen

B21t t = kedelig :shock:

B230 et A = meget sjovere men mindre respons i det lave omdrejnings område 8)

MVH

Morten


Så skulle du prøve at smække en H knast(std i 242GT) i en B21ET. Den vil ikke en skid under 3500rpm, men så tager den sig sammen til ca. 4500 hvorefter den bliver _vild_. Man får en følelse af at den vil fortsætte langt op forbi 7krpm, men det har jeg altså ikke testet!!!. Totalt umuligt at køre rundt med.Ja, jeg har intercooler, og ja, den giver alene 29hk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2004, 17:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Morten VJ skrev:
Men min fornuft (som jeg ikke kan dokumentere(der er heller ingen andre der vil det(mærkeligt nok :lol: ))) siger mig at hvis man måler en motor på rulle felt og bremser den ned til et bestemt omdrejningstal kan man ikke måle nogen forskel mellem lille og stor enerti,Morten


DET LØD SATME FORNUFTIGT M :D !!! Det er jo lige netop sådan det er!

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2004, 19:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
det du beskriver her til sidst henrik det har min gamle sierra der står en mega stik flamme ud af udstødningen når jeg fyrer den af og skifter gear det ser lidt vildt ud kan se lyset i alle 3 spejle ------og dette er jo for at holde omdrejningerne oppe på turboen og samtidigt er begge manifolder og udstødnings turbinen på turboen rødglødende så der er vidst masser af energi til at drive den lidt for lille mølle rundt...... kunne dog godt tænke mig 2 mindre i stedet for en stor så jeg ikke skal side og vente på spol up tiden og få et los i rygen..... men bare træk og derud af..... ville bare ønske at jeg kunne hænge omme bag i og tage et billede så i kan se hvad henrik taller om.......

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2004, 21:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hummm... Der er ikke antilag funkting i TEC 2 anlæget. Er det et ekstra system der er bygget på eller er det en "("fejl")" i form af godt med benno som følge af fuld gas?

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2004, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
det kan jeg først svare på når jeg kan komme i kontakt med lortet en dag...... gamle spand men den kan da køre til og fra arbejde hver dag med 4km/L så ja den får nok lidt og leve af..............

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team