Morten VJ skrev:
Til henrik prøv at køre en VOLVO 740 turbo med en B230 motor, og mærk forskellen mellem din og ca 3 kg ekstra på svinghjulet, der er en verden til forskel når motoern ikke er under tryk.
MVH
Morten
Du er sgu en bandit Morten!
Du sammenligner respons på pærer og bananer!!!
Min motor(som ikke har verdens hurtigste respons) har ganske rigtigt et ret tungt svinghjul. Men også 2,1liter, 405 topstykke, de store søler, K-jet og en snart 21år gammel turbokonstruktion.
Den sammenligner "vi" lige med en motor med elektronisk sprøjt, små søler, 2.3liter, 530top, og en anden turbo.
Det bruger du så til at bevise at 3kg svinghjul er årsagen til at 740eren reagerer hurtigere?
Lad os antage at den 740 er samme motor, kun med sprøjt og slagvol ti forskel, altså en -83-84 model.
240turbo lægger ab fabrik 155hk
740turbo-83-84 lægger ab fabrik 184hk.
Hvilken en mon tager gassen bedst og føles mest livlig?
Svinghjul eller ej.
Jeg vil såmen godt give dig ret i at et lettere svinghjul ofte er en fordel, men ikke at den er tydeligt mærkbar, slet ikke på en turbomotor.
Du må da give mig ret i at du ikke kan "dokumentere det" med den sammenligning??
