Den der med at motoren tager hurtigere omdrejninger... Det lyder da også meget godt når man holder og gasser op, men når man først er i et gear og der går måske 3-5 sek gennem et gear så har det altså ikke noget at sige længere.
LQS skrev: "ang. det med 70kpa. ved 5500rpm som HAVNEREN skriver om så er det MEGET sjældent at det ser sådan ud! det vil efter min erfaring langt oftere være omkring 90-100KPA. man kører ved jævn hastighed i højt gear, selv ved et forholdsvis let pedaltryk! egentlig mærkeligt ikke sandt? her skriver jeg ud fra egne praktiske erfaringer, med en turbobil med et stort dimensioneret turbo/rørsystem. MVH. søren"
JEG skrev: "Hvis man kører 70 kpa ved 5500omdr vil man jo ikke have ret meget luft igennem motoren i forholdet til omdr. Den vil stadig suge efter vejret og vil jo altså så være underernæret. Selvfølgelig vil det se lige sådan ud på bla bla bla"
Jammen det er da rigtigt Søren... HVIS man ligger i et højt gear og der med også har MEGET vindmodstand. Så skal der selvfølgelig lægges en del kraft på vejen. I min bil ville 5500omdr. i 5. gear svare til ca 250kmt. Hvis den kan køre så stærkt (tvivler), så ville 100kpa for at holde farten SATME ikke kunne gøre det. Men i 2. eller 3. gear ser det altså helt anderledes ud. Husk at for hver gang du fordobler hastigheden firdobler du vindmodstanden! Det jeg prøvede at sige med det jeg skrev var rent teoreatisk og kunne for den sagsskyld også have været i 1. gear.
v/h christian