Turbodimensionering hvis det skal sidde
lige i skabet er en kunst forbeholdt de få.
Det ender altid med et kompromis.
Turboladeren er drevet af energiforskellen henover turbinen. Energi er trykenergi, kinetisk energi(hastighed x masse) og termisk energi. De hænger alle uløseligt sammen.
Feks bliver std manifolden, turbinehuset og forrøret hvidglødende på en "std" volvo turbo motor hvis du lader meget over 1,5bar.
Omvendt bliver min 245 med den lange rørmanifold og lastbil lader ikke engang varm nok til at blåfarve pinboltene i turboladeren, selv efter hen ved 35x fuldgas med +1,5bar, trods der klart er væsentligt mere energi i gassen end på std motoren. Det er kombinationen af faktorerne der driver turboen.
Masser af marinemotorer har vandkølede manifolde og tilsvarende udstødningshuse. Man laver dem bare lidt anderledes, og nu har de også et andet formål end det den typiske PF bruger har
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!