turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#11 Indlæg af Mads B (dk) »

Billede

Samsung S5
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#12 Indlæg af Mads B (dk) »

Billede

Samsung S5
Billede
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#13 Indlæg af Lars E »

Heler ingen vnt på civil type R.
Det er alt sammen noget med forurening at gøre.
Det er også grunden til at de for første gang er gået på turbo vognen,
Både honda og Citroëns nye turbo benziner har manifold indbygget i toppen, direkte benzinindsprøjtning
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#14 Indlæg af HenrikGM »

Turbodimensionering hvis det skal sidde lige i skabet er en kunst forbeholdt de få.

Det ender altid med et kompromis.

Turboladeren er drevet af energiforskellen henover turbinen. Energi er trykenergi, kinetisk energi(hastighed x masse) og termisk energi. De hænger alle uløseligt sammen.

Feks bliver std manifolden, turbinehuset og forrøret hvidglødende på en "std" volvo turbo motor hvis du lader meget over 1,5bar.

Omvendt bliver min 245 med den lange rørmanifold og lastbil lader ikke engang varm nok til at blåfarve pinboltene i turboladeren, selv efter hen ved 35x fuldgas med +1,5bar, trods der klart er væsentligt mere energi i gassen end på std motoren. Det er kombinationen af faktorerne der driver turboen.

Masser af marinemotorer har vandkølede manifolde og tilsvarende udstødningshuse. Man laver dem bare lidt anderledes, og nu har de også et andet formål end det den typiske PF bruger har ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lasbas
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jul 2008, 19:13
Geografisk sted: FYN

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#15 Indlæg af lasbas »

Er der nogle af jer som nogensinde har set vnt turbo på en benzinbil? Jeg har ikke
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#16 Indlæg af K-FINN »

Porshe
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lasbas
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jul 2008, 19:13
Geografisk sted: FYN

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#17 Indlæg af lasbas »

Super, hvilken Porsche er dette.
Og hvorfor er det ikke mere brugt på benzinbiler, med de åbenlyse fordele ved dette?
Jeg havde egentlig en teori at udfordringen er den termiske belastning på selve impellerne.
Men den falder jo til jorden nu.

Lasse
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#18 Indlæg af hYe »

http://www.porsche.com/usa/models/911/9 ... metry-vtg/

Er ikke sikker om peugeot 405 T16 var den første der havde det, men den kom i 93', så den var bestemt en af dem.
Den kørte med en Garrett VAT25 turbo
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#19 Indlæg af Mads B (dk) »

Min buggy køre med en vnt turbo fra en 1.6 hdi ;)

Samsung S5
Billede
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#20 Indlæg af Runesm »

Mads B (dk) skrev:Min buggy køre med en vnt turbo fra en 1.6 hdi ;)

Samsung S5



Bare med ordinær wastegate dåse? Og så køre rundt i "lille-turbo" konstant så den praktisk talt booster fra 1200omdr :D
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar