turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#1 Indlæg af Lars E »

Er der noget jeg har misforstået i alle disse år omkring udstødnings gas og temperatur.

Vil man ikke holde gassen så varm som muligt for at få hurtigere spool op tid???
Vedhæftede filer
turbo honda.png
turbo honda.png (173.46 KiB) Vist 31054 gange
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#2 Indlæg af John Sahl »

Grunden til at der benyttes turbo på nye biler, er jo oftest pga downsizing af motoren, og overholdelse af de stadigt strammere regler omkring forurening, så turboernes hurtigere spoolup er vel oftest baseret på valg af en lille turbo som matcher netop de ønsker?
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#3 Indlæg af Lars E »

Har fundet ud af det er en skrive fejl.

I dette tilfælde er det i ikke fordi at det er en lille øko motor der skal have lidt flere heste.
Det er den nye Civic Type R. 2,0 VTEC Turbo. 2L, 310Hk. 400Nm. fra 2500-3800 Omdr.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#4 Indlæg af Runesm »

Ny toyota 1,2 turbo motor er med manifolden støbt inden i topstykket også for at få kølet udstødningsgassen, og så en SUPER lille turbo som giver 180nm fra 1800 til ca 4000omdr.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
bent0212
Nyt Medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 aug 2014, 12:16

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#5 Indlæg af bent0212 »

Jeg er på samme vogn som Lars.
Udstødningsgasserne skal være så varme som turboen kan holde til, da gasserne fylder mere når de er varme.
Har hørt flere udtale at det er varmen turboen kører på og det mener jeg godt man kan sige ved korrekt dimensionering.

Er manifolden behandlet med ikke varmeledende materiale så kun den nødvendige varme forsvinder?
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#6 Indlæg af Mads B (dk) »

VAG 1.4 tsi køre også med vandkølet manifold.... mon ikke de store fabrikanter ved hvad det drejer sig om ;-)

Samsung S5
Billede
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#7 Indlæg af K-FINN »

At de køler det, har sikkert noget med emmision og gøre, det hurtige spol , sørger vnt for.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#8 Indlæg af Mads B (dk) »

Der er ikke vnt på den der sidder på min 2015 1.4 tsi.... men de dimensionere vel bare turboen efter lavere flow pga lavere temperatur.... koldere luft har højere densitet og må "slå" hårdere til turbinen som er mindre og lettere end tidligere modeller..... måske

Samsung S5
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#9 Indlæg af Mads B (dk) »

Billede

Samsung S5
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået

#10 Indlæg af Mads B (dk) »

Billede

Samsung S5
Billede
Besvar