Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 00:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 sep 2015, 19:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Billede

Samsung S5

_________________
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2015, 19:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Billede

Samsung S5

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2015, 19:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Heler ingen vnt på civil type R.
Det er alt sammen noget med forurening at gøre.
Det er også grunden til at de for første gang er gået på turbo vognen,
Både honda og Citroëns nye turbo benziner har manifold indbygget i toppen, direkte benzinindsprøjtning

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2015, 21:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Turbodimensionering hvis det skal sidde lige i skabet er en kunst forbeholdt de få.

Det ender altid med et kompromis.

Turboladeren er drevet af energiforskellen henover turbinen. Energi er trykenergi, kinetisk energi(hastighed x masse) og termisk energi. De hænger alle uløseligt sammen.

Feks bliver std manifolden, turbinehuset og forrøret hvidglødende på en "std" volvo turbo motor hvis du lader meget over 1,5bar.

Omvendt bliver min 245 med den lange rørmanifold og lastbil lader ikke engang varm nok til at blåfarve pinboltene i turboladeren, selv efter hen ved 35x fuldgas med +1,5bar, trods der klart er væsentligt mere energi i gassen end på std motoren. Det er kombinationen af faktorerne der driver turboen.

Masser af marinemotorer har vandkølede manifolde og tilsvarende udstødningshuse. Man laver dem bare lidt anderledes, og nu har de også et andet formål end det den typiske PF bruger har ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2015, 20:15 
Offline

Tilmeldt: 22 jul 2008, 18:13
Indlæg: 4
Geografisk sted: FYN
Er der nogle af jer som nogensinde har set vnt turbo på en benzinbil? Jeg har ikke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2015, 20:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Porshe

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 sep 2015, 16:03 
Offline

Tilmeldt: 22 jul 2008, 18:13
Indlæg: 4
Geografisk sted: FYN
Super, hvilken Porsche er dette.
Og hvorfor er det ikke mere brugt på benzinbiler, med de åbenlyse fordele ved dette?
Jeg havde egentlig en teori at udfordringen er den termiske belastning på selve impellerne.
Men den falder jo til jorden nu.

Lasse


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 sep 2015, 22:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
http://www.porsche.com/usa/models/911/9 ... metry-vtg/

Er ikke sikker om peugeot 405 T16 var den første der havde det, men den kom i 93', så den var bestemt en af dem.
Den kørte med en Garrett VAT25 turbo

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2015, 06:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Min buggy køre med en vnt turbo fra en 1.6 hdi ;)

Samsung S5

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 sep 2015, 17:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Mads B (dk) skrev:
Min buggy køre med en vnt turbo fra en 1.6 hdi ;)

Samsung S5



Bare med ordinær wastegate dåse? Og så køre rundt i "lille-turbo" konstant så den praktisk talt booster fra 1200omdr :D

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team