8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#1 Indlæg af Lars E »

Nu skete det, jeg skal til at renovere motor i løbet af vinteren. De der absolut ingen kompression på venstre cylinder, og den ikke er for god på den højre heller. Er det tid til at få tingende skilt ad.

Stempel ringe er nok færdige, stempler er sikkert heller ikke for god (de er de originale fra da motoren var ny i omkring 1980)

Så til spørgsmålet:
Køre nu med 9:1 stempler, og et ladetryk på 0,8 bar. Og en turbo der lidt til den store side men ikke så meget at jeg vil lave ny manifold og skifte den ud.

Hvis jeg i stedet montere 8,5:1 stempler og hæver lade trykket så jeg lander på ca samme Hk. (+evt. lidt tidligere tænding før ladetryk)

Hva sker der med momentet???
Hva med ladetrykket,, vil det komme senere eller tidligere???
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#2 Indlæg af John Sahl »

Bare lige en indskydelse: Jeg så Wheeler Dealers den anden dag, hvor de fiksede en 2CV og der købte de nye cylindre og stempler for sølle 130£, bare inden du måske smed ting afsted til cylinderservice, så kunne det jo være du lige skulle tjekke op på det ;-)
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#3 Indlæg af Lars E »

Kender et par gode steder at handle, det er bare et spørgsmål om hvad jeg skal ud og købe i det nye år, når jeg har fået den skilt ad
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#4 Indlæg af K-FINN »

Når du sænker kompression sænker du nm, det kan det forøgede ladetryk ophæve.
Du vil få senere ladetryk.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#5 Indlæg af Lars E »

Hmm.... Nu blev det svære at vælge.
9:1 og forsætte med turbo'en
8,5:1 og bygge ny manifold til mindre turbo...

bare renovere motoren, eller renovere motor + ekstra timer i værkstedet som jeg ikke har. Motoren bliver renoveret på arbejdet i middags pauserne, over et par uger)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#6 Indlæg af K-FINN »

8,5-1 er ladetryk på omkring 1,5 bar på gadebil.
Gætter på du vil køre omkring 1 bar, så ville jeg køre 9-1
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#7 Indlæg af Lars E »

Billede

Ok, så 9:1 under alle omstændigheder, og evt. mindre turbo hvis der er tid.

Søger ikke flere Hk., men ville få flere Nm. hvis jeg for ladetryk før.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#8 Indlæg af K-FINN »

Din nm kurve, ligner noget med boostcreep.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#9 Indlæg af Lars E »

Det skal jeg have kikket på inden jeg skifter turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

#10 Indlæg af K-FINN »

Porte wg vil sikkert løse problem
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar