8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Redaktør: Moderatorer
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Nu skete det, jeg skal til at renovere motor i løbet af vinteren. De der absolut ingen kompression på venstre cylinder, og den ikke er for god på den højre heller. Er det tid til at få tingende skilt ad.
Stempel ringe er nok færdige, stempler er sikkert heller ikke for god (de er de originale fra da motoren var ny i omkring 1980)
Så til spørgsmålet:
Køre nu med 9:1 stempler, og et ladetryk på 0,8 bar. Og en turbo der lidt til den store side men ikke så meget at jeg vil lave ny manifold og skifte den ud.
Hvis jeg i stedet montere 8,5:1 stempler og hæver lade trykket så jeg lander på ca samme Hk. (+evt. lidt tidligere tænding før ladetryk)
Hva sker der med momentet???
Hva med ladetrykket,, vil det komme senere eller tidligere???
Stempel ringe er nok færdige, stempler er sikkert heller ikke for god (de er de originale fra da motoren var ny i omkring 1980)
Så til spørgsmålet:
Køre nu med 9:1 stempler, og et ladetryk på 0,8 bar. Og en turbo der lidt til den store side men ikke så meget at jeg vil lave ny manifold og skifte den ud.
Hvis jeg i stedet montere 8,5:1 stempler og hæver lade trykket så jeg lander på ca samme Hk. (+evt. lidt tidligere tænding før ladetryk)
Hva sker der med momentet???
Hva med ladetrykket,, vil det komme senere eller tidligere???
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Bare lige en indskydelse: Jeg så Wheeler Dealers den anden dag, hvor de fiksede en 2CV og der købte de nye cylindre og stempler for sølle 130£, bare inden du måske smed ting afsted til cylinderservice, så kunne det jo være du lige skulle tjekke op på det 
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Kender et par gode steder at handle, det er bare et spørgsmål om hvad jeg skal ud og købe i det nye år, når jeg har fået den skilt ad
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Når du sænker kompression sænker du nm, det kan det forøgede ladetryk ophæve.
Du vil få senere ladetryk.
Du vil få senere ladetryk.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Hmm.... Nu blev det svære at vælge.
9:1 og forsætte med turbo'en
8,5:1 og bygge ny manifold til mindre turbo...
bare renovere motoren, eller renovere motor + ekstra timer i værkstedet som jeg ikke har. Motoren bliver renoveret på arbejdet i middags pauserne, over et par uger)
9:1 og forsætte med turbo'en
8,5:1 og bygge ny manifold til mindre turbo...
bare renovere motoren, eller renovere motor + ekstra timer i værkstedet som jeg ikke har. Motoren bliver renoveret på arbejdet i middags pauserne, over et par uger)
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
8,5-1 er ladetryk på omkring 1,5 bar på gadebil.
Gætter på du vil køre omkring 1 bar, så ville jeg køre 9-1
Gætter på du vil køre omkring 1 bar, så ville jeg køre 9-1
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???

Ok, så 9:1 under alle omstændigheder, og evt. mindre turbo hvis der er tid.
Søger ikke flere Hk., men ville få flere Nm. hvis jeg for ladetryk før.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Din nm kurve, ligner noget med boostcreep.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Det skal jeg have kikket på inden jeg skifter turbo
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Re: 8,5:1 eller 9:1 komp. stempler???
Porte wg vil sikkert løse problem
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
