Hvad er bedst (tryk vs. suge)
Redaktør: Moderatorer
-
smeden
- Junior Medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
Hvad er bedst (tryk vs. suge)
hej.
jeg er igang med og lave en golf 2 med en 1,8 16v.
men jeg ved ikke hvad jeg skal lave ved motor´en.
bilen skal bruges som en daily driver + en trackdaybil.
hvad vil i lave ved så en motor´en (turbo,kompressor eller n/a)
jeg er igang med og lave en golf 2 med en 1,8 16v.
men jeg ved ikke hvad jeg skal lave ved motor´en.
bilen skal bruges som en daily driver + en trackdaybil.
hvad vil i lave ved så en motor´en (turbo,kompressor eller n/a)
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Billigste heste er vidst vundet med en turbo, stærkeste kørbarhed for en daily driver må vel være kompressor, men sug er jo ren motorporno, hvis det ikke bare er et halvhjertet setup.
Sagt på en anden måde, hvad har du lyst til, og råd til?
Sagt på en anden måde, hvad har du lyst til, og råd til?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
smeden skrev:Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?
Ift. turbo er det nul tøven - de kræfter der er ved givne omdrejninger, er der altid. Ingen mølle at spoole op.
Men det kan kompressoren så også...
N/A uden at det skal være alt for vildt, kan være lidt nemmere at gå til, og lidt billigere. Men det er også at sammenligne æbler med pærer, for der er flere hk'er gemt i trykladningen, så pr. hest, så kan der være bedre økonomi i trykladning.
Igen: hvad siger budgettet?
Med sådan en bandit på sug, så er det oplagt at finde en 9A motor fra en Passat eller en 6A fra en Audi (så skal du liiige skifte et par ting fordi den vender på langs). Det er 2.0 16V. Få portet toppen og smide f.eks. KR eller ABF-knaster i, og få den justeret. Så er der fine/(relativt) nemme 170-180 hk. hjemme. Herefter bliver det dyrt....
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Wildert skrev:smeden skrev:Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?
Ift. turbo er det nul tøven - de kræfter der er ved givne omdrejninger, er der altid. Ingen mølle at spoole op.
Men det kan kompressoren så også...
N/A uden at det skal være alt for vildt, kan være lidt nemmere at gå til, og lidt billigere. Men det er også at sammenligne æbler med pærer, for der er flere hk'er gemt i trykladningen, så pr. hest, så kan der være bedre økonomi i trykladning.
Igen: hvad siger budgettet?
Med sådan en bandit på sug, så er det oplagt at finde en 9A motor fra en Passat eller en 6A fra en Audi (så skal du liiige skifte et par ting fordi den vender på langs). Det er 2.0 16V. Få portet toppen og smide f.eks. KR eller ABF-knaster i, og få den justeret. Så er der fine/(relativt) nemme 170-180 hk. hjemme. Herefter bliver det dyrt....
Jeg har en kammerat der lavede den opsætning til en golf 1.
Det var en 9a med portet top, skarpe knaster, og bananskrald med komplet sportsudstødning. Den går dæleme sprød, og så til en fornuftig pris
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Hvis du evt monterer en kompresser fra en toyota 4a-gze (roots sc 12) så vil du have ladetryk helt fra bunden og vil kunne lave ca 200hk, du kan også tage den fra en camry v6 (roots sc 14) den kan lave lidt mere.
En rotrex kompresser kommer med omdrejningerne og er efter min mening lidt som at trække en elastik op, da det en gearhus med kompresserhuset fra en turbo.
Jeg vil nok montere en turbo af en passende størrelse så der ikke bliver for meget turbotøven, jeg tror en garrett gt2860rs vil være et fint valg til den.
Men der er jo også muligheden for at smide en vag 1.8 20vt ned i hullet, monter en gt2860rs og du har 300hk og det kører kanont.
Er den født med 1.8 16v kr ? og hvilken årgang er den ?
En rotrex kompresser kommer med omdrejningerne og er efter min mening lidt som at trække en elastik op, da det en gearhus med kompresserhuset fra en turbo.
Jeg vil nok montere en turbo af en passende størrelse så der ikke bliver for meget turbotøven, jeg tror en garrett gt2860rs vil være et fint valg til den.
Men der er jo også muligheden for at smide en vag 1.8 20vt ned i hullet, monter en gt2860rs og du har 300hk og det kører kanont.
Er den født med 1.8 16v kr ? og hvilken årgang er den ?
-
smeden
- Junior Medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
jeg vil gerne bruge 50.000,- på at lave en rigtig god motor
jeg har tidligere lavet en seat cordoba med rotrex kompressor.
men den ene side af min siger jeg skal bruge rotrex kompressor igen og den anden side er til n/a tuning og turbo tuning, hvad skal jeg valge?
et billeder af cordoba´s motor
jeg har tidligere lavet en seat cordoba med rotrex kompressor.
men den ene side af min siger jeg skal bruge rotrex kompressor igen og den anden side er til n/a tuning og turbo tuning, hvad skal jeg valge?
et billeder af cordoba´s motor
- Vedhæftede filer
-
- 175501-seat-cordoba-16i-rotrex.jpg (69.36 KiB) Vist 12546 gange
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
-
smeden
- Junior Medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Man kan også fjerne turboens center.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
