Hvad er bedst (tryk vs. suge)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
smeden
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55

Hvad er bedst (tryk vs. suge)

#1 Indlæg af smeden »

hej.

jeg er igang med og lave en golf 2 med en 1,8 16v.

men jeg ved ikke hvad jeg skal lave ved motor´en.

bilen skal bruges som en daily driver + en trackdaybil.

hvad vil i lave ved så en motor´en (turbo,kompressor eller n/a)
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

Billigste heste er vidst vundet med en turbo, stærkeste kørbarhed for en daily driver må vel være kompressor, men sug er jo ren motorporno, hvis det ikke bare er et halvhjertet setup.

Sagt på en anden måde, hvad har du lyst til, og råd til?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
smeden
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55

#3 Indlæg af smeden »

Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#4 Indlæg af Wildert »

smeden skrev:Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?

Ift. turbo er det nul tøven - de kræfter der er ved givne omdrejninger, er der altid. Ingen mølle at spoole op.

Men det kan kompressoren så også...

N/A uden at det skal være alt for vildt, kan være lidt nemmere at gå til, og lidt billigere. Men det er også at sammenligne æbler med pærer, for der er flere hk'er gemt i trykladningen, så pr. hest, så kan der være bedre økonomi i trykladning.

Igen: hvad siger budgettet?

Med sådan en bandit på sug, så er det oplagt at finde en 9A motor fra en Passat eller en 6A fra en Audi (så skal du liiige skifte et par ting fordi den vender på langs). Det er 2.0 16V. Få portet toppen og smide f.eks. KR eller ABF-knaster i, og få den justeret. Så er der fine/(relativt) nemme 170-180 hk. hjemme. Herefter bliver det dyrt....
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#5 Indlæg af m power »

Wildert skrev:
smeden skrev:Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?

Ift. turbo er det nul tøven - de kræfter der er ved givne omdrejninger, er der altid. Ingen mølle at spoole op.

Men det kan kompressoren så også...

N/A uden at det skal være alt for vildt, kan være lidt nemmere at gå til, og lidt billigere. Men det er også at sammenligne æbler med pærer, for der er flere hk'er gemt i trykladningen, så pr. hest, så kan der være bedre økonomi i trykladning.

Igen: hvad siger budgettet?

Med sådan en bandit på sug, så er det oplagt at finde en 9A motor fra en Passat eller en 6A fra en Audi (så skal du liiige skifte et par ting fordi den vender på langs). Det er 2.0 16V. Få portet toppen og smide f.eks. KR eller ABF-knaster i, og få den justeret. Så er der fine/(relativt) nemme 170-180 hk. hjemme. Herefter bliver det dyrt....


Jeg har en kammerat der lavede den opsætning til en golf 1.
Det var en 9a med portet top, skarpe knaster, og bananskrald med komplet sportsudstødning. Den går dæleme sprød, og så til en fornuftig pris :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

Hvis du evt monterer en kompresser fra en toyota 4a-gze (roots sc 12) så vil du have ladetryk helt fra bunden og vil kunne lave ca 200hk, du kan også tage den fra en camry v6 (roots sc 14) den kan lave lidt mere.
En rotrex kompresser kommer med omdrejningerne og er efter min mening lidt som at trække en elastik op, da det en gearhus med kompresserhuset fra en turbo.
Jeg vil nok montere en turbo af en passende størrelse så der ikke bliver for meget turbotøven, jeg tror en garrett gt2860rs vil være et fint valg til den.
Men der er jo også muligheden for at smide en vag 1.8 20vt ned i hullet, monter en gt2860rs og du har 300hk og det kører kanont.
Er den født med 1.8 16v kr ? og hvilken årgang er den ?
smeden
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55

#7 Indlæg af smeden »

jeg vil gerne bruge 50.000,- på at lave en rigtig god motor

jeg har tidligere lavet en seat cordoba med rotrex kompressor.

men den ene side af min siger jeg skal bruge rotrex kompressor igen og den anden side er til n/a tuning og turbo tuning, hvad skal jeg valge?

et billeder af cordoba´s motor
Vedhæftede filer
175501-seat-cordoba-16i-rotrex.jpg
175501-seat-cordoba-16i-rotrex.jpg (69.36 KiB) Vist 12546 gange
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Du er stadig nødt til at fortælle hvad du bedste kan lide... det er som at spørge en flok kammerater om du skal vælge en rødhåret, blondine eller brunette til kæreste uden anden information.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
smeden
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55

#9 Indlæg af smeden »

jeg er selv mest til kompressor, i det man kan afmont. rem´en til kompressor´en og kører til syn og så nå den er synet kan man mont. rem´en igen :D

og så kan også godt li den måde kompressor´en trækker på :rock:
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Man kan også fjerne turboens center.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar