Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 nov 2012, 15:05 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
Indlæg: 63
hej.

jeg er igang med og lave en golf 2 med en 1,8 16v.

men jeg ved ikke hvad jeg skal lave ved motor´en.

bilen skal bruges som en daily driver + en trackdaybil.

hvad vil i lave ved så en motor´en (turbo,kompressor eller n/a)

_________________
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2012, 17:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Billigste heste er vidst vundet med en turbo, stærkeste kørbarhed for en daily driver må vel være kompressor, men sug er jo ren motorporno, hvis det ikke bare er et halvhjertet setup.

Sagt på en anden måde, hvad har du lyst til, og råd til?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2012, 19:41 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
Indlæg: 63
Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?

_________________
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 nov 2012, 20:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
smeden skrev:
Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?

Ift. turbo er det nul tøven - de kræfter der er ved givne omdrejninger, er der altid. Ingen mølle at spoole op.

Men det kan kompressoren så også...

N/A uden at det skal være alt for vildt, kan være lidt nemmere at gå til, og lidt billigere. Men det er også at sammenligne æbler med pærer, for der er flere hk'er gemt i trykladningen, så pr. hest, så kan der være bedre økonomi i trykladning.

Igen: hvad siger budgettet?

Med sådan en bandit på sug, så er det oplagt at finde en 9A motor fra en Passat eller en 6A fra en Audi (så skal du liiige skifte et par ting fordi den vender på langs). Det er 2.0 16V. Få portet toppen og smide f.eks. KR eller ABF-knaster i, og få den justeret. Så er der fine/(relativt) nemme 170-180 hk. hjemme. Herefter bliver det dyrt....

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2012, 09:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Wildert skrev:
smeden skrev:
Er der nogen fordele ved n/a fremfor turbo,kompressor?

Ift. turbo er det nul tøven - de kræfter der er ved givne omdrejninger, er der altid. Ingen mølle at spoole op.

Men det kan kompressoren så også...

N/A uden at det skal være alt for vildt, kan være lidt nemmere at gå til, og lidt billigere. Men det er også at sammenligne æbler med pærer, for der er flere hk'er gemt i trykladningen, så pr. hest, så kan der være bedre økonomi i trykladning.

Igen: hvad siger budgettet?

Med sådan en bandit på sug, så er det oplagt at finde en 9A motor fra en Passat eller en 6A fra en Audi (så skal du liiige skifte et par ting fordi den vender på langs). Det er 2.0 16V. Få portet toppen og smide f.eks. KR eller ABF-knaster i, og få den justeret. Så er der fine/(relativt) nemme 170-180 hk. hjemme. Herefter bliver det dyrt....


Jeg har en kammerat der lavede den opsætning til en golf 1.
Det var en 9a med portet top, skarpe knaster, og bananskrald med komplet sportsudstødning. Den går dæleme sprød, og så til en fornuftig pris :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2012, 09:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Hvis du evt monterer en kompresser fra en toyota 4a-gze (roots sc 12) så vil du have ladetryk helt fra bunden og vil kunne lave ca 200hk, du kan også tage den fra en camry v6 (roots sc 14) den kan lave lidt mere.
En rotrex kompresser kommer med omdrejningerne og er efter min mening lidt som at trække en elastik op, da det en gearhus med kompresserhuset fra en turbo.
Jeg vil nok montere en turbo af en passende størrelse så der ikke bliver for meget turbotøven, jeg tror en garrett gt2860rs vil være et fint valg til den.
Men der er jo også muligheden for at smide en vag 1.8 20vt ned i hullet, monter en gt2860rs og du har 300hk og det kører kanont.
Er den født med 1.8 16v kr ? og hvilken årgang er den ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2012, 20:25 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
Indlæg: 63
jeg vil gerne bruge 50.000,- på at lave en rigtig god motor

jeg har tidligere lavet en seat cordoba med rotrex kompressor.

men den ene side af min siger jeg skal bruge rotrex kompressor igen og den anden side er til n/a tuning og turbo tuning, hvad skal jeg valge?

et billeder af cordoba´s motor


Vedhæftede filer:
175501-seat-cordoba-16i-rotrex.jpg
175501-seat-cordoba-16i-rotrex.jpg [ 69.36 KiB | Vist 10064 gange ]

_________________
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2012, 20:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Du er stadig nødt til at fortælle hvad du bedste kan lide... det er som at spørge en flok kammerater om du skal vælge en rødhåret, blondine eller brunette til kæreste uden anden information.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2012, 21:19 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 23 mar 2004, 21:55
Indlæg: 63
jeg er selv mest til kompressor, i det man kan afmont. rem´en til kompressor´en og kører til syn og så nå den er synet kan man mont. rem´en igen :D

og så kan også godt li den måde kompressor´en trækker på :rock:

_________________
Den er ikke noget som hedder dumme spørgsmål, kun dumme svar


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2012, 22:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Man kan også fjerne turboens center.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team