Hjemmelavede spjældhuse?
Redaktør: Moderatorer
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
Hjemmelavede spjældhuse?
Jeg har fået en af mine skøre ideer..
Kan man ikke lave nogle simple spjældhuse ud af f.eks. 40mm kugleventiler? Det må være let at lave noget selv fremfor at skulle ud og købe dyre stumper fra Jenvey etc. Fordelen ved kugleventilerne er at der er 0 restriktion når de er helt åbne. Der er nok ikke optimalt flow ved delvist åbning, men det er jo af mindre betydning.
Kan man ikke lave nogle simple spjældhuse ud af f.eks. 40mm kugleventiler? Det må være let at lave noget selv fremfor at skulle ud og købe dyre stumper fra Jenvey etc. Fordelen ved kugleventilerne er at der er 0 restriktion når de er helt åbne. Der er nok ikke optimalt flow ved delvist åbning, men det er jo af mindre betydning.
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Re: Hjemmelavede spjældhuse?
TB206HDI skrev:Jeg har fået en af mine skøre ideer..
Kan man ikke lave nogle simple spjældhuse ud af f.eks. 40mm kugleventiler? Det må være let at lave noget selv fremfor at skulle ud og købe dyre stumper fra Jenvey etc. Fordelen ved kugleventilerne er at der er 0 restriktion når de er helt åbne. Der er nok ikke optimalt flow ved delvist åbning, men det er jo af mindre betydning.
Ser ingen grund til hvorfor ikke. Har sågar set VUS ventiler i samme udførelse
Spjælde kommer jo i mange former i forvejen, D-spjælde der løftes, butterflies der vipper etc. Hvad skulle hindringen være for at lave din ide.
Min første tanke er bare, at de kugleventiler jeg har haft i hånden har gået en smule trægt
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Lars PH
- Mester Medlem
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
det med at den går lidt sejt er nok ikke så slemt. Der er nogle plastik tætning som man enten kan løsne eller fjerne. Men kan huske på den gamle powerpage var der nogle atikler med tuning der var der en som havde noget med mekanisk indsprøjtning og kugle haner som spjældhuse. man kan ikke lige finde alle de atikler?
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Tip;
Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)
Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.
Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.
Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.
For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.
Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)
Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.
Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.
Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.
For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
kasper sørensen
- Junior Medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
- Geografisk sted: søllested
- Kontakt:
-
Nick J (Turbo smeden)
- Junior Medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 28 okt 2011, 09:52
.
Hvordan fik du fat i detgamle link, ville godt lige læse de andre der er 
-
kasper sørensen
- Junior Medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
- Geografisk sted: søllested
- Kontakt:
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
HenrikGM skrev:Tip;
Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)
Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.
Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.
Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.
For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.
Æv flere graders slør - ja der røg den ide