Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 sep 2012, 19:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Jeg har fået en af mine skøre ideer..

Kan man ikke lave nogle simple spjældhuse ud af f.eks. 40mm kugleventiler? Det må være let at lave noget selv fremfor at skulle ud og købe dyre stumper fra Jenvey etc. Fordelen ved kugleventilerne er at der er 0 restriktion når de er helt åbne. Der er nok ikke optimalt flow ved delvist åbning, men det er jo af mindre betydning.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2012, 20:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
TB206HDI skrev:
Jeg har fået en af mine skøre ideer..

Kan man ikke lave nogle simple spjældhuse ud af f.eks. 40mm kugleventiler? Det må være let at lave noget selv fremfor at skulle ud og købe dyre stumper fra Jenvey etc. Fordelen ved kugleventilerne er at der er 0 restriktion når de er helt åbne. Der er nok ikke optimalt flow ved delvist åbning, men det er jo af mindre betydning.


Ser ingen grund til hvorfor ikke. Har sågar set VUS ventiler i samme udførelse :D

Spjælde kommer jo i mange former i forvejen, D-spjælde der løftes, butterflies der vipper etc. Hvad skulle hindringen være for at lave din ide.

Min første tanke er bare, at de kugleventiler jeg har haft i hånden har gået en smule trægt :P

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 20:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
det med at den går lidt sejt er nok ikke så slemt. Der er nogle plastik tætning som man enten kan løsne eller fjerne. Men kan huske på den gamle powerpage var der nogle atikler med tuning der var der en som havde noget med mekanisk indsprøjtning og kugle haner som spjældhuse. man kan ikke lige finde alle de atikler?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 20:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
skydespjælde burde kunne klares med lidt fræsearbejde og lidt fiflen med en plansliber. så er det bare alm fladjern der skal arbejdes i.

men kugleventilerne burde kunne hjelpes lidt på vej med feks fjedre.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2012, 20:58 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tip;

Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)

Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.

Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.

Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.

For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 26 sep 2012, 22:46 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
Indlæg: 75
Geografisk sted: søllested
http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... Folkeracer


Top
 Profil  
 
 Titel: .
Indlæg: 27 sep 2012, 09:40 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011, 08:52
Indlæg: 95
Hvordan fik du fat i detgamle link, ville godt lige læse de andre der er :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 10:59 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
Indlæg: 75
Geografisk sted: søllested
Du går ind på powerpage.dk og vælger tuningteori og så tuningshistorier der er der et link nederst til den gamle side :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel: .
Indlæg: 27 sep 2012, 11:07 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011, 08:52
Indlæg: 95
Arrr tak :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2012, 12:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Tip;

Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)

Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.

Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.

Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.

For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.


Æv flere graders slør - ja der røg den ide :) Må i tænkebox, det *må* være muligt at lave noget selv for få midler..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team