Tændrør forskel

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
MortenS
Medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14 okt 2011, 19:56

Tændrør forskel

#1 Indlæg af MortenS »

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Scenarie:

1.5 -2.0 bars ladetryk
400-500hk
7500omdr.

Hvilken forskel ville der være på disse to typer tændrør. Den ene Standard med 1 "vinge", og den anden med 3 "vinger"? og vil det overhovedet have nogen virkning om man brugte den ene eller den anden? :popcorn:

Mvh Morten
Audi A4 1.8T quattro 97'
604hk/655nm
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: Tændrør forskel

#2 Indlæg af John Sahl »

MortenS skrev:Hvilken forskel ville der være på disse to typer tændrør. Den ene Standard med 1 "vinge", og den anden med 3 "vinger"? og vil det overhovedet have nogen virkning om man brugte den ene eller den anden?


Så vidt jeg husker er dem du viser der med 3 "vinger" slet ikke egnet til det du vil bruge dem til. Det fik jeg i al fald at vide da jeg selv overvejede det.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
MortenS
Medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14 okt 2011, 19:56

#3 Indlæg af MortenS »

http://www.034motorsport.com/ignition-s ... p-184.html er hvad 034motorsport siger om dem.
Audi A4 1.8T quattro 97'
604hk/655nm
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#4 Indlæg af Kedde1980 »

nok ikke så aktuelt i dit tilfælde, men super 3/4 rør er notorisk kendte for at lave små udsættere på en vw/audi/seat/skoda 1.8 20v motor, med og uden blæs.

Jeg synes det er noget skrald, alm ngk b(c)p(r)7es er sgu gode tændrør og koster ikke en skid, de har ihvertfald virket bedst for mig.

På min gamle 1.8t havde jeg prob med tændingsudsættere over 1.8bar, der havde jeg held af rs2 (platin) tændrør, men mener de koster 125kr. stk.

MVH Christian
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#5 Indlæg af Kedde1980 »

ikke sikkert nogen gør det mere nu til dags, men...

Hvordan vil du kontrollere/justere gappet på de hightec tændrør? :)
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

Re: Tændrør forskel

#6 Indlæg af audi_claus »

MortenS skrev:Billede

Uploaded with ImageShack.us

Scenarie:

1.5 -2.0 bars ladetryk
400-500hk
7500omdr.

Hvilken forskel ville der være på disse to typer platintændrør. Den ene Standard med 1 "vinge", og den anden med 3 "vinger"? og vil det overhovedet have nogen virkning om man brugte den ene eller den anden? :popcorn:

Mvh Morten

Jeg ville vælge Bosch F5DPOR som er projektet tip tændrør. Ja de er møj dyre og kan ikke justeres. Sideelektroden går ind på midterelektroden og ikke ind over som de viste. Audi har altid brugt denne type til deres turbobiler og jeg har selv 560Hk på 5 cyl med disse. Yderligere angives de at holde 100.000 km (men så længe holder mine motorer i øvrigt ikke)
mvh
Claus
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Min erfaring med fancy tændrør er at de fungerer bedst på noget lean-burn OEM emissionskøretøj.

Alle andre applikationer duer de ikke til. Selv da jeg have en påhængsmotor med "flat face" high performance racerrør var det et helvede at starte den, og den kunne komme i tanke om at gå i stå efter forgodt befindende. Skift til et NGK rør til 9,5kr/styk v. 10styks så bøvlede jeg aldrigt med det mere.

Derimod; Vælger man NGK rør, af klassisk sideelektrode, så er det altid plug-n-play, særligt på fede blandinger.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#8 Indlæg af Runesm »

HenrikGM skrev:Min erfaring med fancy tændrør er at de fungerer bedst på noget lean-burn OEM emissionskøretøj.

Alle andre applikationer duer de ikke til. Selv da jeg have en påhængsmotor med "flat face" high performance racerrør var det et helvede at starte den, og den kunne komme i tanke om at gå i stå efter forgodt befindende. Skift til et NGK rør til 9,5kr/styk v. 10styks så bøvlede jeg aldrigt med det mere.

Derimod; Vælger man NGK rør, af klassisk sideelektrode, så er det altid plug-n-play, særligt på fede blandinger.


De er også langt mere tilgivende, hvor de dyrere rør oftest kun bør bruges på en motor der spiller 100%.

Jeg fik ødelagt et par splitnye platin tændrør fordi jeg kom til at fede for meget op under 1 enkelt start så motoren druknede. De kom sig aldrig igen de rør. I med et sæt ordinære NGK'er, og jeg kunne gøre stort set hvad jeg vil.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#9 Indlæg af audi_claus »

Runesm skrev:
HenrikGM skrev:Min erfaring med fancy tændrør er at de fungerer bedst på noget lean-burn OEM emissionskøretøj.

Alle andre applikationer duer de ikke til. Selv da jeg have en påhængsmotor med "flat face" high performance racerrør var det et helvede at starte den, og den kunne komme i tanke om at gå i stå efter forgodt befindende. Skift til et NGK rør til 9,5kr/styk v. 10styks så bøvlede jeg aldrigt med det mere.

Derimod; Vælger man NGK rør, af klassisk sideelektrode, så er det altid plug-n-play, særligt på fede blandinger.


De er også langt mere tilgivende, hvor de dyrere rør oftest kun bør bruges på en motor der spiller 100%.

Jeg fik ødelagt et par splitnye platin tændrør fordi jeg kom til at fede for meget op under 1 enkelt start så motoren druknede. De kom sig aldrig igen de rør. I med et sæt ordinære NGK'er, og jeg kunne gøre stort set hvad jeg vil.

Jeg bruger da bare en stålbørste på mine F5DPOR hvis (når) det hænder
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Brugeravatar
MortenS
Medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 14 okt 2011, 19:56

#10 Indlæg af MortenS »

Så det 034Motorsport siger velegnet til højtydende motore, er noget fis. og jeg ville kunne klare jobbet på mine standard NGK som ses på øverst i billedet? :)
Audi A4 1.8T quattro 97'
604hk/655nm
Besvar