Luftmængde til motor?
Redaktør: Moderatorer
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
Luftmængde til motor?
Kan man på nogen måde sætte en grov tommelfingerregel for hvor meget luft en motor flower ved et givent rpm tal og slagvolumen? Ved godt at en masse faktorer spiller ind, men det være sjovt at have en lille indikator.
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Forholdet er linært hvis motoren fortsætter med at flowe godt. ihvertfald godt nok ifht dine tommelfingerregler.
Jeg går ud fra du siger litervolumen x rpm uden at have volumetriske effektiviteter viklet ind i regnestykket?
Jeg går ud fra du siger litervolumen x rpm uden at have volumetriske effektiviteter viklet ind i regnestykket?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
TB206HDI skrev:Hvis man har blandingsforhold (wideband lambda), mapsensor værdi, diesel/benzin mængde kan man så regne sig frem til effektiviteten ?
Eller skal man også have en luftmasse måling med i regnestykket ?
Hvilken effektivitet er du ude efter?? Og hvad skal du bruge det til ??
Der er mekanisk effektivitet og volumetrisk effektivitet ..
Jeg vil tro at du med ovenstående data og lidt simpele beregninger kan "gætte" dig forholds vis tæt på.. dog stadigt ikke så tæt på at du kan bruge det som et evt. basis map der skal fintunes..
Jo mere omfattende og præcise data du kan få og arbejde med desto tættere på målet kan du komme med dine beregniger, dog kun indtil en hvis grænse da der altid vil være for mange ubekendte der, selv om hver deres 'fejl bidrag' er små, ret hurtigt vil over gå kvaliteten af dine målnger
Eg er det nødvendigt at kende temperaturen af indsugnings luften, målt i indsugningskassen, i 100 af en grad når du ikke kender trykfaldet samt temperatur bidraget fra måle pkt til cylinder..??
wideband lambda, mapsensor værdi, diesel/benzin mængde
+Rpm
+Cyl vol og antal
Rpm da virkningsgraden ikke er konstant...
Cyl vol kan du måske undvære da du har wideband + brændstof mængde.. men du skal bruge den til at gætte ve