TB206HDI skrev:
Hvis man har blandingsforhold (wideband lambda), mapsensor værdi, diesel/benzin mængde kan man så regne sig frem til effektiviteten ?
Eller skal man også have en luftmasse måling med i regnestykket ?
Hvilken effektivitet er du ude efter?? Og hvad skal du bruge det til ??
Der er mekanisk effektivitet og volumetrisk effektivitet ..
Jeg vil tro at du med ovenstående data og lidt simpele beregninger kan "gætte" dig forholds vis tæt på.. dog stadigt ikke så tæt på at du kan bruge det som et evt. basis map der skal fintunes..
Jo mere omfattende og præcise data du kan få og arbejde med desto tættere på målet kan du komme med dine beregniger, dog kun indtil en hvis grænse da der altid vil være for mange ubekendte der, selv om hver deres 'fejl bidrag' er små, ret hurtigt vil over gå kvaliteten af dine målnger
Eg er det nødvendigt at kende temperaturen af indsugnings luften, målt i indsugningskassen, i 100 af en grad når du ikke kender trykfaldet samt temperatur bidraget fra måle pkt til cylinder..??
Citat:
wideband lambda, mapsensor værdi, diesel/benzin mængde
+Rpm
+Cyl vol og antal
Rpm da virkningsgraden ikke er konstant...
Cyl vol kan du måske undvære da du har wideband + brændstof mængde.. men du skal bruge den til at gætte ve