Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 07:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 nov 2011, 18:33 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Kan man på nogen måde sætte en grov tommelfingerregel for hvor meget luft en motor flower ved et givent rpm tal og slagvolumen? Ved godt at en masse faktorer spiller ind, men det være sjovt at have en lille indikator.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2011, 18:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Øh, simpel matematik kan vist hjælpe mig et godt stykke ad vejen... :damn:

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2011, 18:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Men okay, hvis jeg så har regnet mig frem til at min motor hiver ca 5250 liter luft igennem ved max rpm, hvad sker der så ved x antal bars ladetryk?

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2011, 18:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Forholdet er linært hvis motoren fortsætter med at flowe godt. ihvertfald godt nok ifht dine tommelfingerregler.

Jeg går ud fra du siger litervolumen x rpm uden at have volumetriske effektiviteter viklet ind i regnestykket?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2011, 18:39 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
HenrikGM skrev:

Jeg går ud fra du siger litervolumen x rpm uden at have volumetriske effektiviteter viklet ind i regnestykket?


Korrekt... Men powerpage har jo også en fin regnemaskine til formålet :oops:

Og med mine data, siger den 33,4 m3/minut ved en volumetrisk effektivitet på 85%

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 nov 2011, 13:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Hvis man har blandingsforhold (wideband lambda), mapsensor værdi, diesel/benzin mængde kan man så regne sig frem til effektiviteten ?

Eller skal man også have en luftmasse måling med i regnestykket ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2011, 03:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
TB206HDI skrev:
Hvis man har blandingsforhold (wideband lambda), mapsensor værdi, diesel/benzin mængde kan man så regne sig frem til effektiviteten ?

Eller skal man også have en luftmasse måling med i regnestykket ?


Hvilken effektivitet er du ude efter?? Og hvad skal du bruge det til ??
Der er mekanisk effektivitet og volumetrisk effektivitet ..

Jeg vil tro at du med ovenstående data og lidt simpele beregninger kan "gætte" dig forholds vis tæt på.. dog stadigt ikke så tæt på at du kan bruge det som et evt. basis map der skal fintunes..

Jo mere omfattende og præcise data du kan få og arbejde med desto tættere på målet kan du komme med dine beregniger, dog kun indtil en hvis grænse da der altid vil være for mange ubekendte der, selv om hver deres 'fejl bidrag' er små, ret hurtigt vil over gå kvaliteten af dine målnger

Eg er det nødvendigt at kende temperaturen af indsugnings luften, målt i indsugningskassen, i 100 af en grad når du ikke kender trykfaldet samt temperatur bidraget fra måle pkt til cylinder..??



Citat:
wideband lambda, mapsensor værdi, diesel/benzin mængde

+Rpm
+Cyl vol og antal

Rpm da virkningsgraden ikke er konstant...
Cyl vol kan du måske undvære da du har wideband + brændstof mængde.. men du skal bruge den til at gætte ve


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team