Luftmængde til motor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

Luftmængde til motor?

#1 Indlæg af wukshady »

Kan man på nogen måde sætte en grov tommelfingerregel for hvor meget luft en motor flower ved et givent rpm tal og slagvolumen? Ved godt at en masse faktorer spiller ind, men det være sjovt at have en lille indikator.
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#2 Indlæg af wukshady »

Øh, simpel matematik kan vist hjælpe mig et godt stykke ad vejen... :damn:
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#3 Indlæg af wukshady »

Men okay, hvis jeg så har regnet mig frem til at min motor hiver ca 5250 liter luft igennem ved max rpm, hvad sker der så ved x antal bars ladetryk?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Forholdet er linært hvis motoren fortsætter med at flowe godt. ihvertfald godt nok ifht dine tommelfingerregler.

Jeg går ud fra du siger litervolumen x rpm uden at have volumetriske effektiviteter viklet ind i regnestykket?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#5 Indlæg af wukshady »

HenrikGM skrev:
Jeg går ud fra du siger litervolumen x rpm uden at have volumetriske effektiviteter viklet ind i regnestykket?


Korrekt... Men powerpage har jo også en fin regnemaskine til formålet :oops:

Og med mine data, siger den 33,4 m3/minut ved en volumetrisk effektivitet på 85%
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#6 Indlæg af TB206HDI »

Hvis man har blandingsforhold (wideband lambda), mapsensor værdi, diesel/benzin mængde kan man så regne sig frem til effektiviteten ?

Eller skal man også have en luftmasse måling med i regnestykket ?
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#7 Indlæg af ae86 »

TB206HDI skrev:Hvis man har blandingsforhold (wideband lambda), mapsensor værdi, diesel/benzin mængde kan man så regne sig frem til effektiviteten ?

Eller skal man også have en luftmasse måling med i regnestykket ?


Hvilken effektivitet er du ude efter?? Og hvad skal du bruge det til ??
Der er mekanisk effektivitet og volumetrisk effektivitet ..

Jeg vil tro at du med ovenstående data og lidt simpele beregninger kan "gætte" dig forholds vis tæt på.. dog stadigt ikke så tæt på at du kan bruge det som et evt. basis map der skal fintunes..

Jo mere omfattende og præcise data du kan få og arbejde med desto tættere på målet kan du komme med dine beregniger, dog kun indtil en hvis grænse da der altid vil være for mange ubekendte der, selv om hver deres 'fejl bidrag' er små, ret hurtigt vil over gå kvaliteten af dine målnger

Eg er det nødvendigt at kende temperaturen af indsugnings luften, målt i indsugningskassen, i 100 af en grad når du ikke kender trykfaldet samt temperatur bidraget fra måle pkt til cylinder..??



wideband lambda, mapsensor værdi, diesel/benzin mængde

+Rpm
+Cyl vol og antal

Rpm da virkningsgraden ikke er konstant...
Cyl vol kan du måske undvære da du har wideband + brændstof mængde.. men du skal bruge den til at gætte ve
Besvar