Variabel indsugnings-længde

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

Variabel indsugnings-længde

#1 Indlæg af tonnilerche »

Faldt over noget yderst interessant, som jeg godt kunne tænke mig at rode lidt med..

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_l ... e_manifold


Grundlæggende, så kan man jo "optimere" en smule ved at justere længde og diameter på fx indsugningsrøret - der er også andre måder - Toyota's ACIS bruger en ventil i plenum (så vidt jeg har læst mig til).

Dertil har jeg ladet mig fortælle at indsugningssystemet på Daihatsu'erne er elendigt, grundet plads-problemer :)



Kunne man mon lave noget hjemmelavet forsøg?

Jeg er IKKE professionel, har heller ej en justerbar motorstyring, mange penge, eller et rullefelt til rådighed - det eneste jeg har er lyst til at eksperimentere og skabe mig nogle praktiske erfaringer - en slags "hygge" så og sige :up:





Til rådighed har jeg en gammel bil der alligevel godt kan tåle at blive eksperimenteret med - den vejer ikke ret meget, så selv små HK-forøgninger kan mærkes :)


Ideen:

Da jeg læste artiklen så tænkte jeg straks noget med et sæt trykluft-cylindre, og noget rør der glider i hinanden - disse cylindre ville så blive trukket af motorens vakuum, eller måske noget magnet-ventil eller hvad man nu kan finde på?



Men inden man begynder at bygge noget, så kan man vel starte med at lege med de forskellige længder på et indsugningsrør? Både i diameter, men også i længden - og så sætte sig ud i bilen og jokke pedalen i bund og så "se hvad man synes" ?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#2 Indlæg af -Pedersen- »

Hvorfor gøre rørne længer/kortere ?
Ville det ikke give det samme hvis man deler de 4 indsugnings rør i 2 så du har 8, og sætter spjæld på de 4 af dem ?
Det er ihvertfald sådan Toyota laver T-VIS på 4A-GE som er nævnt i den artikel du linker til der.
Også lidt nemmere at finde plads til.

Billede

sådan
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#3 Indlæg af tonnilerche »

Jo, det er sådan de har lavet TVIS, men jeg snakker om ACIS.

TVIS er ideen lidt det samme - mindre rør-diameter = højere lufthastighed = bedre fyldning i de lave rpm-områder.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

www.not2fast.com/gasflow/Lecture08.ppt


Næst-sidste side er en konklusion af alle regnestykkerne af linket.


Jeg synes det er rigtig spændende læsning :o)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#5 Indlæg af -Pedersen- »

Det jeg sætter spørgsmålstegn ved er, om der er en fordel ved at forlænge rør. Kontra åbne et spjæld.


Da jeg læste artiklen så tænkte jeg straks noget med et sæt trykluft-cylindre, og noget rør der glider i hinanden - disse cylindre ville så blive trukket af motorens vakuum, eller måske noget magnet-ventil eller hvad man nu kan finde på?


Det jeg ser som ulempe ved overstående er plads, og duligheden.
Samt tætheden :)

Mvh
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

at tro at man kan få andet end tidsfordriv, ud af at arbejde med rørlængder er nok naivt. vel at mærke uden adgang til et rullefelt.
med felt og god tid, tror jeg derimod man kan lære meget.
noget så simpelt som gummi kølerslanger, der starter med at give en indsugningslængde på 500mm, kunne være starten. kort dem ned med 10mm for hvert rul. kunne være spændende!
MVH søren
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#7 Indlæg af tonnilerche »

Ja, et felt ville være det bedste.


Men det kræver at man er ven med en der har et, ellers løber det sgu op i nogle dyre rulninger, hvis man vil eksperimentere på den måde :shock:
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

for at påvirke momentet så kan man skam også variere længden før spjældet.

det samme kan gøres med rørlængden på udsmanifolden. sammen med diameteren på udstødningen. der er det doh hk man kan vinde med en større rør diameter. 2,5" virker ganske godt på en NA 1,6
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#9 Indlæg af Westmus »

Mht at bruge rørlængde-tuning på indsugningsmanifolden, er der vist næppe nogen der har overgået Chryslers gamle "long ram" manifolder? :D


Billede
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#10 Indlæg af tonnilerche »

møffe skrev:for at påvirke momentet så kan man skam også variere længden før spjældet.

det samme kan gøres med rørlængden på udsmanifolden. sammen med diameteren på udstødningen. der er det doh hk man kan vinde med en større rør diameter. 2,5" virker ganske godt på en NA 1,6



Det var netop længden med længden af indsugningsrøret før spjældet jeg ville arbejde med - denne behøves jo ikke at være voldsom tæt (som i hermetisk forseglet), så her er der mulighed for at arbejde lidt.

Jeg husker en artikel på Autospeed, hvor en Daihatsu 1500cc 16v motor vandt 4hk på et 60cm langt indsugningsrør, kontra standard-rulningen med et 30cm gummi-rør.




Jeg har et åbent filter på min, samt en 2" med to Simons potter.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Besvar