Faldt over noget yderst interessant, som jeg godt kunne tænke mig at rode lidt med..
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_l ... e_manifold
Grundlæggende, så kan man jo "optimere" en smule ved at justere længde og diameter på fx indsugningsrøret - der er også andre måder - Toyota's ACIS bruger en ventil i plenum (så vidt jeg har læst mig til).
Dertil har jeg ladet mig fortælle at indsugningssystemet på Daihatsu'erne er elendigt, grundet plads-problemer
Kunne man mon lave noget hjemmelavet forsøg?
Jeg er IKKE professionel, har heller ej en justerbar motorstyring, mange penge, eller et rullefelt til rådighed - det eneste jeg har er lyst til at eksperimentere og skabe mig nogle praktiske erfaringer - en slags "hygge" så og sige
Til rådighed har jeg en gammel bil der alligevel godt kan tåle at blive eksperimenteret med - den vejer ikke ret meget, så selv små HK-forøgninger kan mærkes
Ideen:
Da jeg læste artiklen så tænkte jeg straks noget med et sæt trykluft-cylindre, og noget rør der glider i hinanden - disse cylindre ville så blive trukket af motorens vakuum, eller måske noget magnet-ventil eller hvad man nu kan finde på?
Men inden man begynder at bygge noget, så kan man vel starte med at lege med de forskellige længder på et indsugningsrør? Både i diameter, men også i længden - og så sætte sig ud i bilen og jokke pedalen i bund og så "se hvad man synes" ?