Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 10:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 jun 2010, 21:38 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Faldt over noget yderst interessant, som jeg godt kunne tænke mig at rode lidt med..

http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_l ... e_manifold


Grundlæggende, så kan man jo "optimere" en smule ved at justere længde og diameter på fx indsugningsrøret - der er også andre måder - Toyota's ACIS bruger en ventil i plenum (så vidt jeg har læst mig til).

Dertil har jeg ladet mig fortælle at indsugningssystemet på Daihatsu'erne er elendigt, grundet plads-problemer :)



Kunne man mon lave noget hjemmelavet forsøg?

Jeg er IKKE professionel, har heller ej en justerbar motorstyring, mange penge, eller et rullefelt til rådighed - det eneste jeg har er lyst til at eksperimentere og skabe mig nogle praktiske erfaringer - en slags "hygge" så og sige :up:





Til rådighed har jeg en gammel bil der alligevel godt kan tåle at blive eksperimenteret med - den vejer ikke ret meget, så selv små HK-forøgninger kan mærkes :)


Ideen:

Da jeg læste artiklen så tænkte jeg straks noget med et sæt trykluft-cylindre, og noget rør der glider i hinanden - disse cylindre ville så blive trukket af motorens vakuum, eller måske noget magnet-ventil eller hvad man nu kan finde på?



Men inden man begynder at bygge noget, så kan man vel starte med at lege med de forskellige længder på et indsugningsrør? Både i diameter, men også i længden - og så sætte sig ud i bilen og jokke pedalen i bund og så "se hvad man synes" ?

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2010, 13:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Hvorfor gøre rørne længer/kortere ?
Ville det ikke give det samme hvis man deler de 4 indsugnings rør i 2 så du har 8, og sætter spjæld på de 4 af dem ?
Det er ihvertfald sådan Toyota laver T-VIS på 4A-GE som er nævnt i den artikel du linker til der.
Også lidt nemmere at finde plads til.

Billede

sådan


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 26 jun 2010, 16:51 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Jo, det er sådan de har lavet TVIS, men jeg snakker om ACIS.

TVIS er ideen lidt det samme - mindre rør-diameter = højere lufthastighed = bedre fyldning i de lave rpm-områder.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 27 jun 2010, 07:30 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
www.not2fast.com/gasflow/Lecture08.ppt


Næst-sidste side er en konklusion af alle regnestykkerne af linket.


Jeg synes det er rigtig spændende læsning :o)

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jun 2010, 09:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Det jeg sætter spørgsmålstegn ved er, om der er en fordel ved at forlænge rør. Kontra åbne et spjæld.


Citat:
Da jeg læste artiklen så tænkte jeg straks noget med et sæt trykluft-cylindre, og noget rør der glider i hinanden - disse cylindre ville så blive trukket af motorens vakuum, eller måske noget magnet-ventil eller hvad man nu kan finde på?


Det jeg ser som ulempe ved overstående er plads, og duligheden.
Samt tætheden :)

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jun 2010, 23:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
at tro at man kan få andet end tidsfordriv, ud af at arbejde med rørlængder er nok naivt. vel at mærke uden adgang til et rullefelt.
med felt og god tid, tror jeg derimod man kan lære meget.
noget så simpelt som gummi kølerslanger, der starter med at give en indsugningslængde på 500mm, kunne være starten. kort dem ned med 10mm for hvert rul. kunne være spændende!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 30 jun 2010, 05:20 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Ja, et felt ville være det bedste.


Men det kræver at man er ven med en der har et, ellers løber det sgu op i nogle dyre rulninger, hvis man vil eksperimentere på den måde :shock:

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jun 2010, 07:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
for at påvirke momentet så kan man skam også variere længden før spjældet.

det samme kan gøres med rørlængden på udsmanifolden. sammen med diameteren på udstødningen. der er det doh hk man kan vinde med en større rør diameter. 2,5" virker ganske godt på en NA 1,6

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jun 2010, 09:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Mht at bruge rørlængde-tuning på indsugningsmanifolden, er der vist næppe nogen der har overgået Chryslers gamle "long ram" manifolder? :D


Billede


Top
 Profil  
 
 Titel: a
Indlæg: 30 jun 2010, 18:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
møffe skrev:
for at påvirke momentet så kan man skam også variere længden før spjældet.

det samme kan gøres med rørlængden på udsmanifolden. sammen med diameteren på udstødningen. der er det doh hk man kan vinde med en større rør diameter. 2,5" virker ganske godt på en NA 1,6



Det var netop længden med længden af indsugningsrøret før spjældet jeg ville arbejde med - denne behøves jo ikke at være voldsom tæt (som i hermetisk forseglet), så her er der mulighed for at arbejde lidt.

Jeg husker en artikel på Autospeed, hvor en Daihatsu 1500cc 16v motor vandt 4hk på et 60cm langt indsugningsrør, kontra standard-rulningen med et 30cm gummi-rør.




Jeg har et åbent filter på min, samt en 2" med to Simons potter.

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team