hvordan forurener turbo mindre?
Redaktør: Moderatorer
-
SnK
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 03 dec 2009, 16:55
hvordan forurener turbo mindre?
hey er der en der kan give mig en logisk forklaring på hvorfor den forurener mindre med turbo?
tekninsk skole
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: hvordan forurener turbo mindre?
SnK skrev:hey er der en der kan give mig en logisk forklaring på hvorfor den forurener mindre med turbo?
Du kan få en bedre virkningsgrad med turbo, men problemet er at det som regel fører til "overmotorisering", og dermed overall forurener MERE.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Daugbjerg
- Junior Medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
- Geografisk sted: Brøndby
- Kontakt:
Bilfabrikanterne kan snart ikke overholde Euro forurenings krav uden at montere turbo.
Der er rigtig mange nye turbobiler på vej, også små alm. biler...
Mere luft i forhold til brændstof er godt for miljøet.
Og det er jo det en turbo laver.
At der så følger en bonus med som hk og nm gør jo ikke noget.
Men alt dette virker kun hvis man kører pænt "lidt svært"
Der er rigtig mange nye turbobiler på vej, også små alm. biler...
Mere luft i forhold til brændstof er godt for miljøet.
Og det er jo det en turbo laver.
At der så følger en bonus med som hk og nm gør jo ikke noget.
Men alt dette virker kun hvis man kører pænt "lidt svært"
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
www.scanturbo.dk
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Du køre ik med magere blanding, men med en lettere speeder fod. Du har mere moment i en turbo motor med lille turbo, for samme mængde brændstof.
Det er der besparelsen ligger.
Miljøet ligger i den højere varme i udstødning som forbrænder de farlige partikler af, og gør at katten arbejder bedre...
Det er der besparelsen ligger.
Miljøet ligger i den højere varme i udstødning som forbrænder de farlige partikler af, og gør at katten arbejder bedre...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Godt så, vi er i hvertfald enige om at det ikke er blandingen - tværtimod mere saft i blandingsforholdet (alt andet lige, og hvis ikke alt andet lige så er det ikke turboen der har æren)
Der syntes jeg så du modsiger det vi så er enige om!?!
i hvilken sammenligning med NA mener du samme mængde brændstof??
klyfax skrev:Du har mere moment i en turbo motor med lille turbo, for samme mængde brændstof.
Der syntes jeg så du modsiger det vi så er enige om!?!
-
Daugbjerg
- Junior Medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
- Geografisk sted: Brøndby
- Kontakt:
Bevares det er da en cocktail af det hele.
Men nu var det jo lige turboladeren der var i fokus.
Variabel flere ventil teknik i en kompakt nyere "design" motor.
Moderne styring med diverse nøjagtige følere.
Effektiv intercooler og turbo.
Sådan en sag kører mere luft i forhold til brændstof, kontra en ældre motor.
En gammel stor tung jernkonstruktion med 2 ventiler pr cylinder kan ikke tåle at køre ligeså mager, og slet ikke uden en masse moderne motorstyrning eftermonteret med hvad der til hører...
Men nu var det jo lige turboladeren der var i fokus.
Variabel flere ventil teknik i en kompakt nyere "design" motor.
Moderne styring med diverse nøjagtige følere.
Effektiv intercooler og turbo.
Sådan en sag kører mere luft i forhold til brændstof, kontra en ældre motor.
En gammel stor tung jernkonstruktion med 2 ventiler pr cylinder kan ikke tåle at køre ligeså mager, og slet ikke uden en masse moderne motorstyrning eftermonteret med hvad der til hører...
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk
www.scanturbo.dk
-
JPP
- Admin

- Indlæg: 2499
- Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Daugbjerg skrev:Bevares det er da en cocktail af det hele.
Men nu var det jo lige turboladeren der var i fokus.
Variabel flere ventil teknik i en kompakt nyere "design" motor.
Moderne styring med diverse nøjagtige følere.
Effektiv intercooler og turbo.
Sådan en sag kører mere luft i forhold til brændstof, kontra en ældre motor.
En gammel stor tung jernkonstruktion med 2 ventiler pr cylinder kan ikke tåle at køre ligeså mager, og slet ikke uden en masse moderne motorstyrning eftermonteret med hvad der til hører...
Det du skriver har jo så absolut intet med komponenten turbo at gøre
I såfald kan du jo bare vende situationen om: bling bling nymodernes sugemotor (NA) vs. gammel trykladet 2 ventilet saab. Hvad fortæller det om turbomotor og forurening, INTET
Det er BSFC faktoren du indirekte nævner i flæng http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec ... onsumption OG det er det spørgsmålet egentlig går på...nemlig hvor i den sammenhæng ændrer turboen BSFC regnestykket positivt. Alt hvad du har nævnt har intet med turbo at gøre og er dermed tilsvarende anvendelig på NA motor.
Du skriver:
Daugbjerg skrev:Bilfabrikanterne kan snart ikke overholde Euro forurenings krav uden at montere turbo....Mere luft i forhold til brændstof er godt for miljøet....Og det er jo det en turbo laver.
Prøv lige at beskrive hvordan du præcis tænker/mener... Altså hvordan i alverden kommer du isoleret frem til et magere blandingsforhold med påmontering af turbo vs. en nymodernes NA??