Daugbjerg skrev:
Bevares det er da en cocktail af det hele.
Men nu var det jo lige turboladeren der var i fokus.
Variabel flere ventil teknik i en kompakt nyere "design" motor.
Moderne styring med diverse nøjagtige følere.
Effektiv intercooler og turbo.
Sådan en sag kører mere luft i forhold til brændstof, kontra en ældre motor.
En gammel stor tung jernkonstruktion med 2 ventiler pr cylinder kan ikke tåle at køre ligeså mager, og slet ikke uden en masse moderne motorstyrning eftermonteret med hvad der til hører...
Det du skriver har jo så absolut intet med komponenten turbo at gøre
I såfald kan du jo bare vende situationen om: bling bling nymodernes sugemotor (NA) vs. gammel trykladet 2 ventilet saab. Hvad fortæller det om turbomotor og forurening, INTET
Det er BSFC faktoren du indirekte nævner i flæng
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec ... onsumption OG det er det spørgsmålet egentlig går på...nemlig hvor i den sammenhæng ændrer turboen BSFC regnestykket positivt. Alt hvad du har nævnt har intet med turbo at gøre og er dermed tilsvarende anvendelig på NA motor.
Du skriver:
Daugbjerg skrev:
Bilfabrikanterne kan snart ikke overholde Euro forurenings krav uden at montere turbo....Mere luft i forhold til brændstof er godt for miljøet....Og det er jo det en turbo laver.
Prøv lige at beskrive hvordan du præcis tænker/mener... Altså hvordan i alverden kommer du isoleret frem til et magere blandingsforhold med påmontering af turbo vs. en nymodernes NA??