Tvivl om Kompressor eller Turbo?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Rosendal
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Kontakt:

Tvivl om Kompressor eller Turbo?

#1 Indlæg af Rosendal »

Jeg er kommet meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg har enlig en plan om kompressor. Men kan jeg finde en som kan levere ca. 250-350HK på en 2,0 16v ABF moto (VW) eller skal jeg finde en Turbo i stedenfor?

Jeg har ikke det store kendskab til de forskellige kompressor model desværre.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#2 Indlæg af Zorak »

Er det en dagligdags bil? Personligt ville jeg vælge turbo da man slipper for at den laver tryk hele tiden som jo giver dårligere benzin-økonomi når den vil køre med en 12:1 blanding istedet for en 14,7:1..

Men det er måske ikke noget problem når man taler om så stor en kompressor?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Rosendal
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Kontakt:

#3 Indlæg af Rosendal »

Det er ren track day - race bil. Der kommer plader på den, men det er ingen daily drive. :)

Også derfor jeg hælder lidt mere til kompressor da det giver en mere jævn effekt forøgelse som jeg tror vil hjælpe meget på vej ud af en kurve f.eks.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

Det kommer an på køreteknik/stil. Hamrer du hårdt på gassen men sent i svinget er du best tjent med en turbo, da der så lige er forsinkelsen på de ekstra krafter.

Begynder du tidligt i svinget men med blød fod, så er det kompressoren.
Kompressoren vil under alle fald levere det blødeste effektforøgelse.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Zorak skrev:Er det en dagligdags bil? Personligt ville jeg vælge turbo da man slipper for at den laver tryk hele tiden som jo giver dårligere benzin-økonomi når den vil køre med en 12:1 blanding istedet for en 14,7:1..

Men det er måske ikke noget problem når man taler om så stor en kompressor?


Ikke noget problem hvis man bruger en kompressor fra en toyota, den er med EL-kobling..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#6 Indlæg af duckstar »

Jeg ville af flere årsager vælge turbo - er dog farvet i holdningen, har aldrig ejet en kompressorbil. Mit argument ville primært være det lette i at styre ladetryk, hæve/sænke det og i det hele taget styre det elektronisk.
Vh. Anders
Rosendal
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Kontakt:

#7 Indlæg af Rosendal »

Okay. Men er det overhovedet muligt a rykke en 250 til 350HK ud af en kompressor og i givetfald, hvilken skal der bruges?
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#8 Indlæg af Yugo Turbo »

1.
Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen!

2.
hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor?

det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo.
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#9 Indlæg af VRT »

Med den rigtige type kompressor, tror jeg du er lige så godt stillet på bane som med turbo. Måske lige med undtagelse af oval-baner :D
Porsche testede jo engang både en roots kompressor, og en turbo på en 944 2,5 16v. Først 10 sekunder efter, at pedalen er trådt i bund, laver turboen samme ladetryk som kompressoren, som lader med fuldt tryk efter 4 sek. Det samme gælder acceleration, hvor der gik over 16 sekunder, før turboen overhaler kompressoren. Så på en bane som Jyllandsringen, tror jeg du vil være bedre stillet med en kompressor. Dog tror jeg du vil løbe ind i problemer med en roots som skal lave 300 hk på en ABF, for så snakker vi jo over 1 bar i ladetryk, og så begynder den termiske virkningsgrad, at falde drastisk. En centrifugal kompressor er der ikke meget træk i før et stykke oppe i omdrejninger, da ladetrykket stiger med omdrejningerne. Til gengæld er de billige, og lette at arbejde med. Det mest oplagte, og mest spændende, må være en skrue kompressor, men også den klart dyreste løsning.
Rosendal
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Kontakt:

#10 Indlæg af Rosendal »

Lindahl skrev:Med den rigtige type kompressor, tror jeg du er lige så godt stillet på bane som med turbo. Måske lige med undtagelse af oval-baner :D
Porsche testede jo engang både en roots kompressor, og en turbo på en 944 2,5 16v. Først 10 sekunder efter, at pedalen er trådt i bund, laver turboen samme ladetryk som kompressoren, som lader med fuldt tryk efter 4 sek. Det samme gælder acceleration, hvor der gik over 16 sekunder, før turboen overhaler kompressoren. Så på en bane som Jyllandsringen, tror jeg du vil være bedre stillet med en kompressor. Dog tror jeg du vil løbe ind i problemer med en roots som skal lave 300 hk på en ABF, for så snakker vi jo over 1 bar i ladetryk, og så begynder den termiske virkningsgrad, at falde drastisk. En centrifugal kompressor er der ikke meget træk i før et stykke oppe i omdrejninger, da ladetrykket stiger med omdrejningerne. Til gengæld er de billige, og lette at arbejde med. Det mest oplagte, og mest spændende, må være en skrue kompressor, men også den klart dyreste løsning.


Hvad ligger en skrue kompressor ca. i af pris?

Det kan godt være du har ret i at det bliver et problem at komme over en 300HK, det er jo ikke andet end en 2,0. Men ville du mene at med en god centrifugal kompresser både der nok kunne hentes mellem 250-300HK?
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Besvar