Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 12:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 jun 2008, 20:58 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Jeg er kommet meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg har enlig en plan om kompressor. Men kan jeg finde en som kan levere ca. 250-350HK på en 2,0 16v ABF moto (VW) eller skal jeg finde en Turbo i stedenfor?

Jeg har ikke det store kendskab til de forskellige kompressor model desværre.

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2008, 21:07 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Er det en dagligdags bil? Personligt ville jeg vælge turbo da man slipper for at den laver tryk hele tiden som jo giver dårligere benzin-økonomi når den vil køre med en 12:1 blanding istedet for en 14,7:1..

Men det er måske ikke noget problem når man taler om så stor en kompressor?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 jun 2008, 21:10 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Det er ren track day - race bil. Der kommer plader på den, men det er ingen daily drive. :)

Også derfor jeg hælder lidt mere til kompressor da det giver en mere jævn effekt forøgelse som jeg tror vil hjælpe meget på vej ud af en kurve f.eks.

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 18:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Det kommer an på køreteknik/stil. Hamrer du hårdt på gassen men sent i svinget er du best tjent med en turbo, da der så lige er forsinkelsen på de ekstra krafter.

Begynder du tidligt i svinget men med blød fod, så er det kompressoren.
Kompressoren vil under alle fald levere det blødeste effektforøgelse.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 18:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Zorak skrev:
Er det en dagligdags bil? Personligt ville jeg vælge turbo da man slipper for at den laver tryk hele tiden som jo giver dårligere benzin-økonomi når den vil køre med en 12:1 blanding istedet for en 14,7:1..

Men det er måske ikke noget problem når man taler om så stor en kompressor?


Ikke noget problem hvis man bruger en kompressor fra en toyota, den er med EL-kobling..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 18:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg ville af flere årsager vælge turbo - er dog farvet i holdningen, har aldrig ejet en kompressorbil. Mit argument ville primært være det lette i at styre ladetryk, hæve/sænke det og i det hele taget styre det elektronisk.

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 jun 2008, 21:08 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Okay. Men er det overhovedet muligt a rykke en 250 til 350HK ud af en kompressor og i givetfald, hvilken skal der bruges?

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2008, 12:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
1.
Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen!

2.
hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor?

det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2008, 13:46 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Med den rigtige type kompressor, tror jeg du er lige så godt stillet på bane som med turbo. Måske lige med undtagelse af oval-baner :D
Porsche testede jo engang både en roots kompressor, og en turbo på en 944 2,5 16v. Først 10 sekunder efter, at pedalen er trådt i bund, laver turboen samme ladetryk som kompressoren, som lader med fuldt tryk efter 4 sek. Det samme gælder acceleration, hvor der gik over 16 sekunder, før turboen overhaler kompressoren. Så på en bane som Jyllandsringen, tror jeg du vil være bedre stillet med en kompressor. Dog tror jeg du vil løbe ind i problemer med en roots som skal lave 300 hk på en ABF, for så snakker vi jo over 1 bar i ladetryk, og så begynder den termiske virkningsgrad, at falde drastisk. En centrifugal kompressor er der ikke meget træk i før et stykke oppe i omdrejninger, da ladetrykket stiger med omdrejningerne. Til gengæld er de billige, og lette at arbejde med. Det mest oplagte, og mest spændende, må være en skrue kompressor, men også den klart dyreste løsning.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2008, 20:06 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Lindahl skrev:
Med den rigtige type kompressor, tror jeg du er lige så godt stillet på bane som med turbo. Måske lige med undtagelse af oval-baner :D
Porsche testede jo engang både en roots kompressor, og en turbo på en 944 2,5 16v. Først 10 sekunder efter, at pedalen er trådt i bund, laver turboen samme ladetryk som kompressoren, som lader med fuldt tryk efter 4 sek. Det samme gælder acceleration, hvor der gik over 16 sekunder, før turboen overhaler kompressoren. Så på en bane som Jyllandsringen, tror jeg du vil være bedre stillet med en kompressor. Dog tror jeg du vil løbe ind i problemer med en roots som skal lave 300 hk på en ABF, for så snakker vi jo over 1 bar i ladetryk, og så begynder den termiske virkningsgrad, at falde drastisk. En centrifugal kompressor er der ikke meget træk i før et stykke oppe i omdrejninger, da ladetrykket stiger med omdrejningerne. Til gengæld er de billige, og lette at arbejde med. Det mest oplagte, og mest spændende, må være en skrue kompressor, men også den klart dyreste løsning.


Hvad ligger en skrue kompressor ca. i af pris?

Det kan godt være du har ret i at det bliver et problem at komme over en 300HK, det er jo ikke andet end en 2,0. Men ville du mene at med en god centrifugal kompresser både der nok kunne hentes mellem 250-300HK?

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team