Tændingsbankning ved 0,3 bar.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Tændingsbankning ved 0,3 bar.

#1 Indlæg af Zorak »

Hej PP..

Jeg har lidt problemer med min Ford Escort som jeg har monteret turbo på.. Den tændingsbanker heftigt når man fyrer den af med et lambdatal på 0,75 altså på den fede side.. Styreboksen er fra en Fiesta Rs turbo som godt nok har en lavere komp. på 8,2:1 mod min nuværende på 9,7:1.. Men synes bare at det er hurtigt at den banker når der både er intercooler på og massere benzin. Der sidder et 6'er tændrør i med 0,8 mellemrum.

Så nu er spørgsmålet hvad man så gør... Hvis man nu fræsede at de org. stempler så de svarede til de der 8,2:1 så ville det selvfølgelig virke, men har også tænkt på 2 toppakninger... Hvad ville i gøre i? Skal siges at det er en gammel spand fra 1991, så er ikke vild med ideen med at smide alt for mange penge i den hvis den er for muggen til at blive synes om 1,5 år..

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændingsbankning ved 0,3 bar.

#2 Indlæg af 2fat2fly »

Når det nu ikke må koste noget er det nok de 2 toppakninger eller oktan 100++ du skal gå efter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Er det muligt og tage lidt tænding af ?
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#4 Indlæg af Zorak »

Finn T Pedersen skrev:Er det muligt og tage lidt tænding af ?


Nej desværre, sidder ØD sensor på og så EDIS tændspole.. Har prøvet at luse et oktan stik man hjalp ikke særlig meget..

Men hvis man nu vil bruge lidt flere penge end 2 toppakninger vil det med at fræse af stemplerne virke eller vil det svække dem.. Bare så man kunne komme op og køre mere end 0,6 bar.. Har hørt fra en vens far som havde en rs turbo hvor de kørte 1 bar på std stempler og de der 8,2:1 i komp..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Skulle være mærkeligt hvis de ikke kunne holde til 0,6 bar...
Også selv om de er drejet af..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#6 Indlæg af Lars PH »

har selv prøvet det samme hvor den begyndte at tændingsbanke meget voldsom men havde så kørt med 0,8 bar hvor der ikke hva noget og lige pludselig begyndte den ved 0,3 bar. Der var porselænet rundt om elektroeden på tændrøret brækket
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#7 Indlæg af Zorak »

Lars PH skrev:har selv prøvet det samme hvor den begyndte at tændingsbanke meget voldsom men havde så kørt med 0,8 bar hvor der ikke hva noget og lige pludselig begyndte den ved 0,3 bar. Der var porselænet rundt om elektroeden på tændrøret brækket


Ok tak, må lige prøve at par nye tændrør så..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#8 Indlæg af Saab-Daniel »

Og benyt dig meget gerne af tændrør der passer til den turbo-motor du næsten har, mener du selv har talt om et 8'er rør? Ville være en rigtig go ide, tror jeg!
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#9 Indlæg af Zorak »

Saab-Daniel skrev:Og benyt dig meget gerne af tændrør der passer til den turbo-motor du næsten har, mener du selv har talt om et 8'er rør? Ville være en rigtig go ide, tror jeg!
Daniel.


Ok, synes at der er blandede meninger om det bare.. Så er lidt i tvivl om det.. Søgte lidt herinde forleden hvor der blev sagt at der som regel ikke var grund til at skifte rørene.. Min svend lavede da også ca 180 hk over std på de samme rør på hans m3.. Men prøver at 8'er rør og ser hvad der sker..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#10 Indlæg af ae86 »

Zorak skrev:
Saab-Daniel skrev:Og benyt dig meget gerne af tændrør der passer til den turbo-motor du næsten har, mener du selv har talt om et 8'er rør? Ville være en rigtig go ide, tror jeg!
Daniel.


Ok, synes at der er blandede meninger om det bare.. Så er lidt i tvivl om det.. Søgte lidt herinde forleden hvor der blev sagt at der som regel ikke var grund til at skifte rørene.. Min svend lavede da også ca 180 hk over std på de samme rør på hans m3.. Men prøver at 8'er rør og ser hvad der sker..


Nu skriver du 8'er rør og 6'er rør .... da jeg ikke har den store viden inden for hvilke rør der plejer at være monteret std. i de forskellige ford motorer så vil jeg gerne vide hvilken fabrikat vi taler om ... det er nemlig ikke helt lige gyldigt da nogle fabrikanter bruger stigende tal for at beskrive et rør der bliver "koldere og koldere" mens andre går den anden vej... men jeg går udfra at du mener at du har monteret tændrør der er 2 nummere koldere ik ??


Ps. mit første indlæg til din anden post hvor du beskriver dit projekt (se det første svar i den tråd) der tvivler jeg på at din "Fiesta RS Turbo motorstyring med Stage2 chip" bliver nogen succes ... og jeg vil nu da du begynder at løbe ind i problemerne endnu engang anbefale noget ordentlig styring, og det behøver ikke at være som "standalone" men du kunne eventuelt koble et ms-board indover din std. styring som en "piggyback" og derved opnå mulighed for at ændre på din tænding som er lige så vigtig som dit fuel map .. især på en trykladet motor
Besvar