Catchtank fra protune..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Catchtank fra protune..

#1 Indlæg af Zorak »

Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#2 Indlæg af Saab-Daniel »

Det var også min opfattelse, at det hang sådan sammen...?
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#3 Indlæg af Zorak »

Saab-Daniel skrev:Det var også min opfattelse, at det hang sådan sammen...?
Daniel.


Ja og derfor det undrede mig noget da jeg åbnede den.. Bare underligt at kalde det en catchtank hvis princippet ikke vil virke... Men må nok save en rille så jeg kan montere en skillevæg...
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Catchtank fra protune..

#4 Indlæg af HenrikGM »

Zorak skrev:Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Catchtank fra protune..

#5 Indlæg af Zorak »

HenrikGM skrev:
Zorak skrev:Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?


Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: Catchtank fra protune..

#6 Indlæg af K-FINN »

HenrikGM skrev:
Zorak skrev:Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?


Fejler sikkert ikke noget, nogen kan jo bare godt lide lidt lir i motorrum..
:up:
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

Re: Catchtank fra protune..

#7 Indlæg af Morten VJ »

Zorak skrev:
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?


Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?

Prøv at rense det originale system. Og kontroller stempelringene.

Ude af øje ude af sind, er der noget der hedder. :damn:
Fordelen ved luftfilter kasse afgangen, er at man kan holde øje med det hver gang man skifter filter.

Og noget hvidt slam vil der altid være, En meget slidt motor giver self mere slam.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

Hvorfor ikke bare fylde den op med ståluld? Det tror jeg vil virke ganske udemærket...

Og det er da nemt lige at prøve først...

Vh Chr
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Catchtank fra protune..

#9 Indlæg af HenrikGM »

Zorak skrev:[

Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?


Trick nummer 1. Forstå hvorfor det originale ikke performer tilfredsstillende.

Trick nummer2, Optimeringsmuligheder på det originale?

Tricknummer3: På vilde trykladede motorer kan blowbyet blive så stort at OEM ikke kan følge med længere. Så skal der gøres noget drastisk hvis du skal have al olietåge hevet ud af luften.
En olieudskiller der fungerer optimalt under disse forhold er alt andet end tom indeni, og ikke noget man "bare lige" klapper sammen. Alt kan selvf. være ligeså godt som noget originalt der ikke længere er fit for fight.
Du skal have hastigheden ned på luften ind i catchtanken, vende luftstrømmen om skarpe kanter(eller noget der er smartere), så hastigheden lokalt er så høj at den kaster oliedråberne ud af luftstrømmen, og samtidigt må den ikke danne modtryk når det vælter ind med olietåge.

Prøv at sammenligne med det originale og aflure hvordan det virker.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Catchtank fra protune..

#10 Indlæg af Zorak »

HenrikGM skrev:
Zorak skrev:[

Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?


Trick nummer 1. Forstå hvorfor det originale ikke performer tilfredsstillende.

Trick nummer2, Optimeringsmuligheder på det originale?

Tricknummer3: På vilde trykladede motorer kan blowbyet blive så stort at OEM ikke kan følge med længere. Så skal der gøres noget drastisk hvis du skal have al olietåge hevet ud af luften.
En olieudskiller der fungerer optimalt under disse forhold er alt andet end tom indeni, og ikke noget man "bare lige" klapper sammen. Alt kan selvf. være ligeså godt som noget originalt der ikke længere er fit for fight.
Du skal have hastigheden ned på luften ind i catchtanken, vende luftstrømmen om skarpe kanter(eller noget der er smartere), så hastigheden lokalt er så høj at den kaster oliedråberne ud af luftstrømmen, og samtidigt må den ikke danne modtryk når det vælter ind med olietåge.

Prøv at sammenligne med det originale og aflure hvordan det virker.


Ville jo gerne have fjernet så meget af olien fra luften så turboen ikke skal suge alt for meget ind.. Men ved bare ikke hvad den ventil siger til at få overtryk i sig når den sikkert er lavet til at åbne ved vakuum.. Kørte på et tidspunkt med slangen fra det org ud i det fri og der kunne man godt lugte det efter hver gang den havde fået gas..

Prøver lige at tage nogen billeder af det originale senere...
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Besvar