Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 apr 2008, 20:35 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 apr 2008, 20:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Det var også min opfattelse, at det hang sådan sammen...?
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 apr 2008, 21:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Saab-Daniel skrev:
Det var også min opfattelse, at det hang sådan sammen...?
Daniel.


Ja og derfor det undrede mig noget da jeg åbnede den.. Bare underligt at kalde det en catchtank hvis princippet ikke vil virke... Men må nok save en rille så jeg kan montere en skillevæg...

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 22:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Zorak skrev:
Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 apr 2008, 22:21 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:
Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?


Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2008, 07:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:
Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?


Fejler sikkert ikke noget, nogen kan jo bare godt lide lidt lir i motorrum..
:up:

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2008, 08:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Zorak skrev:
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:
Hej PP...

Har købt en catchtank fra protune som jeg så var hel tom inden i.. Altså bare et lukket rør med 2 studser på.. Men det vil da ikke virke efter hensigten med at filtrere olie fra luften? De DIY catchtanke jeg fandt tegninger på var der en skillevæg imellem de 2 studser og så noget metaluld i bunden.. Altså så luften skulle ned og vende for at komme til den anden studs.. Så olien samlede sig nede i bunden.. Sådan her:
Billede

Mere om jeg skulle lave en skillevæg selv og så smide noget ståluld i bunden.. Jo ingen grund at sætte den på hvis den ikke virker efter hensigten..


Hvad fejler motorens originale olieudskiller/krumptaphusventilation?


Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?

Prøv at rense det originale system. Og kontroller stempelringene.

Ude af øje ude af sind, er der noget der hedder. :damn:
Fordelen ved luftfilter kasse afgangen, er at man kan holde øje med det hver gang man skifter filter.

Og noget hvidt slam vil der altid være, En meget slidt motor giver self mere slam.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2008, 08:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvorfor ikke bare fylde den op med ståluld? Det tror jeg vil virke ganske udemærket...

Og det er da nemt lige at prøve først...

Vh Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2008, 08:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Zorak skrev:
[

Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?


Trick nummer 1. Forstå hvorfor det originale ikke performer tilfredsstillende.

Trick nummer2, Optimeringsmuligheder på det originale?

Tricknummer3: På vilde trykladede motorer kan blowbyet blive så stort at OEM ikke kan følge med længere. Så skal der gøres noget drastisk hvis du skal have al olietåge hevet ud af luften.
En olieudskiller der fungerer optimalt under disse forhold er alt andet end tom indeni, og ikke noget man "bare lige" klapper sammen. Alt kan selvf. være ligeså godt som noget originalt der ikke længere er fit for fight.
Du skal have hastigheden ned på luften ind i catchtanken, vende luftstrømmen om skarpe kanter(eller noget der er smartere), så hastigheden lokalt er så høj at den kaster oliedråberne ud af luftstrømmen, og samtidigt må den ikke danne modtryk når det vælter ind med olietåge.

Prøv at sammenligne med det originale og aflure hvordan det virker.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 maj 2008, 08:52 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
HenrikGM skrev:
Zorak skrev:
[

Tja, sikkert ikke noget.. Men der går en slange fra indsugningen over i en eller andet ventil som åbner for slangen til udluftningen eller sådan noget..

Og så synes jeg er der er godt med slam i luftfilterkassen så ved ikke hvor effektivt det er..

Du har måske nogen gode cowboy-tricks?


Trick nummer 1. Forstå hvorfor det originale ikke performer tilfredsstillende.

Trick nummer2, Optimeringsmuligheder på det originale?

Tricknummer3: På vilde trykladede motorer kan blowbyet blive så stort at OEM ikke kan følge med længere. Så skal der gøres noget drastisk hvis du skal have al olietåge hevet ud af luften.
En olieudskiller der fungerer optimalt under disse forhold er alt andet end tom indeni, og ikke noget man "bare lige" klapper sammen. Alt kan selvf. være ligeså godt som noget originalt der ikke længere er fit for fight.
Du skal have hastigheden ned på luften ind i catchtanken, vende luftstrømmen om skarpe kanter(eller noget der er smartere), så hastigheden lokalt er så høj at den kaster oliedråberne ud af luftstrømmen, og samtidigt må den ikke danne modtryk når det vælter ind med olietåge.

Prøv at sammenligne med det originale og aflure hvordan det virker.


Ville jo gerne have fjernet så meget af olien fra luften så turboen ikke skal suge alt for meget ind.. Men ved bare ikke hvad den ventil siger til at få overtryk i sig når den sikkert er lavet til at åbne ved vakuum.. Kørte på et tidspunkt med slangen fra det org ud i det fri og der kunne man godt lugte det efter hver gang den havde fået gas..

Prøver lige at tage nogen billeder af det originale senere...

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team