Hej,
Så lige lidt spørgsmål om underskyl af stempler og det´s nødvendighed.
Da j skal til at renovere noget gammel m20 motor der skal laves til noget tryk, tænkte j at j måske lige så godt kunne lave noget underskyl af stempelerne (det blir udvendig rørføring og med noget ventil + forbedret oliepumpe.). Det skal dog siges at det er standart plejlstænger og stempeler så de holder alligevel nok ikk til voldsomt meget.. Men har da fået på hovedet at temp. på stempelerne jo må blive sænket en smugle ved at skylle på dem, og man er dermed også en smugle længere fra for varmt forbrændingskammer og dermed måske pre-igntion.
Men hvad siger i derude..?? Er det spild af tid i forhold til om man får noget ud af det..?? For så smider j da bare ideen over skulderen igen ..
Spannow skrev:Hej, Så lige lidt spørgsmål om underskyl af stempler og det´s nødvendighed.
Da j skal til at renovere noget gammel m20 motor der skal laves til noget tryk, tænkte j at j måske lige så godt kunne lave noget underskyl af stempelerne (det blir udvendig rørføring og med noget ventil + forbedret oliepumpe.). Det skal dog siges at det er standart plejlstænger og stempeler så de holder alligevel nok ikk til voldsomt meget.. Men har da fået på hovedet at temp. på stempelerne jo må blive sænket en smugle ved at skylle på dem, og man er dermed også en smugle længere fra for varmt forbrændingskammer og dermed måske pre-igntion.
Men hvad siger i derude..?? Er det spild af tid i forhold til om man får noget ud af det..?? For så smider j da bare ideen over skulderen igen ..
hvilken stempler-stænger-oliepumpe-krumbasse har du tænkt dig at bruge???
og hvor meget effekt har du tænkt dig at du vil have..?
jo mere man ved, jo mere finder man ud af man ikke ved!!!
Eta/diesel krumbasse.., kommer lidt an på hvor meget eta krumtappen kan tåle..- nogen der ved noget om det..??
eta/320 plejlstænger.
325i stempler+ top for at få rigtigt forbrændingskammer (squish)
325i blok.
Nogen der ved hvad j så ender på af kompressionsforhold..?? må vel være noget der hedder 7-8:1, så skal der jo bare fræses en kende af blokken så j får omkring 8:1.
Men der nogen der ved hvad en std. toppakning kan holde til..? selvfølgelig med ordentlig indstillet motor..!
Hvad sir i til det.. nogen der ved om det faktisk gir en mærkbar forskel ved underskyl at stemplerne..?? fx at kunne hæve ladetrykket en kende mer fordi forbrændingskammeret bliver holdt koldere,..
Der er rigtig mange m20 motore med tryk i dk og tror ikke en eneste af dem kører med det. Så medmindre det er noget helt vildt, er det spild af tid og penge.
Hvad sir i til det.. nogen der ved om det faktisk gir en mærkbar forskel ved underskyl at stemplerne..?? fx at kunne hæve ladetrykket en kende mer fordi forbrændingskammeret bliver holdt koldere,..
Det er ikke for sjov at flere og flere std biler får undersmøring/stempelkøling monteret ab fabrik.
Der er mindst lige så meget et holdbarheds issue som det er performance.
Skal bilen kun bruges til korte "dragracingsprints" så lad være. Kan du komme i tanke om at prøve kræfter med langturs-topfarts udfordringen, så ville jeg tage det med.
Meget stor forskel på motoren der er lavet til 20sekunder fuld hane, og den der er lavet til 5minutter fuld hane.
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Vil nu stadig påstå at det ikke er nødvendigt på den motor når man ser hvor mange eksempler på m20ere med 1 bar+ der er som kører langt uden problemer.