Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 dec 2007, 23:40 
Offline

Tilmeldt: 25 dec 2007, 22:48
Indlæg: 13
Geografisk sted: 4640 Faxe
Hej,
Så lige lidt spørgsmål om underskyl af stempler og det´s nødvendighed.

Da j skal til at renovere noget gammel m20 motor der skal laves til noget tryk, tænkte j at j måske lige så godt kunne lave noget underskyl af stempelerne (det blir udvendig rørføring og med noget ventil + forbedret oliepumpe.). Det skal dog siges at det er standart plejlstænger og stempeler så de holder alligevel nok ikk til voldsomt meget.. Men har da fået på hovedet at temp. på stempelerne jo må blive sænket en smugle ved at skylle på dem, og man er dermed også en smugle længere fra for varmt forbrændingskammer og dermed måske pre-igntion.

Men hvad siger i derude..?? Er det spild af tid i forhold til om man får noget ud af det..?? For så smider j da bare ideen over skulderen igen .. :!:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 dec 2007, 23:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2007, 23:07
Indlæg: 483
Geografisk sted: det mørke jylland
Spannow skrev:
Hej,
Så lige lidt spørgsmål om underskyl af stempler og det´s nødvendighed.

Da j skal til at renovere noget gammel m20 motor der skal laves til noget tryk, tænkte j at j måske lige så godt kunne lave noget underskyl af stempelerne (det blir udvendig rørføring og med noget ventil + forbedret oliepumpe.). Det skal dog siges at det er standart plejlstænger og stempeler så de holder alligevel nok ikk til voldsomt meget.. Men har da fået på hovedet at temp. på stempelerne jo må blive sænket en smugle ved at skylle på dem, og man er dermed også en smugle længere fra for varmt forbrændingskammer og dermed måske pre-igntion.

Men hvad siger i derude..?? Er det spild af tid i forhold til om man får noget ud af det..?? For så smider j da bare ideen over skulderen igen .. :!:


hvilken stempler-stænger-oliepumpe-krumbasse har du tænkt dig at bruge???

og hvor meget effekt har du tænkt dig at du vil have..?

_________________
jo mere man ved, jo mere finder man ud af man ikke ved!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2007, 09:49 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2006, 17:34
Indlæg: 152
Geografisk sted: midt jylland
jeg har selv rodet med den dejlige m20 motor, jeg vil ikke bruge pengene på det, med mindre du selv kan lave det billigt,

Kender en som har 485 hk uden underspul, og han har ingen problemer

_________________
Toyota og honda er det skrot som bliver til overs efter daihatsu produktion,
det er da vist omvendt ved nærmere inspektion


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2007, 12:12 
Offline

Tilmeldt: 25 dec 2007, 22:48
Indlæg: 13
Geografisk sted: 4640 Faxe
J havde tænkt mig at bruge:

Eta/diesel krumbasse.., kommer lidt an på hvor meget eta krumtappen kan tåle..- nogen der ved noget om det..??

eta/320 plejlstænger.

325i stempler+ top for at få rigtigt forbrændingskammer (squish)

325i blok.

Nogen der ved hvad j så ender på af kompressionsforhold..?? må vel være noget der hedder 7-8:1, så skal der jo bare fræses en kende af blokken så j får omkring 8:1.

Men der nogen der ved hvad en std. toppakning kan holde til..? selvfølgelig med ordentlig indstillet motor..!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2007, 18:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Spannow skrev:
Men der nogen der ved hvad en std. toppakning kan holde til..? selvfølgelig med ordentlig indstillet motor..!


Tror det er den her Zoolander snakker om. Den skulle køre på standard pakning. Bare med andre topbolte. Mener den kører med 1,8 bar.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=139119


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2007, 20:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2006, 17:34
Indlæg: 152
Geografisk sted: midt jylland
lige præcis den, har prøvet den engang, spin i 4 gear på tørt asfalt

Den motor kan ikke rigtig betragtes som normal, alt er lavet ved den, nærmest en racer motor

_________________
Toyota og honda er det skrot som bliver til overs efter daihatsu produktion,
det er da vist omvendt ved nærmere inspektion


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 19:20 
Offline

Tilmeldt: 25 dec 2007, 22:48
Indlæg: 13
Geografisk sted: 4640 Faxe
Ja den lyder voldelig den bimmer..!

Men der r vist os piller lidt her o g der..

Hvad sir i til det.. nogen der ved om det faktisk gir en mærkbar forskel ved underskyl at stemplerne..?? fx at kunne hæve ladetrykket en kende mer fordi forbrændingskammeret bliver holdt koldere,..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 20:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Der er rigtig mange m20 motore med tryk i dk og tror ikke en eneste af dem kører med det. Så medmindre det er noget helt vildt, er det spild af tid og penge.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 21:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spannow skrev:
Ja den lyder voldelig den bimmer..!

Men der r vist os piller lidt her o g der..

Hvad sir i til det.. nogen der ved om det faktisk gir en mærkbar forskel ved underskyl at stemplerne..?? fx at kunne hæve ladetrykket en kende mer fordi forbrændingskammeret bliver holdt koldere,..


Det er ikke for sjov at flere og flere std biler får undersmøring/stempelkøling monteret ab fabrik.

Der er mindst lige så meget et holdbarheds issue som det er performance.

Skal bilen kun bruges til korte "dragracingsprints" så lad være. Kan du komme i tanke om at prøve kræfter med langturs-topfarts udfordringen, så ville jeg tage det med.

Meget stor forskel på motoren der er lavet til 20sekunder fuld hane, og den der er lavet til 5minutter fuld hane.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 22:29 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Vil nu stadig påstå at det ikke er nødvendigt på den motor når man ser hvor mange eksempler på m20ere med 1 bar+ der er som kører langt uden problemer.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team