Sandsynlig effekt af intercooler?
Redaktør: Moderatorer
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
Sandsynlig effekt af intercooler?
Som nogen måske husker, så går jeg roder med lidt traktortræk. Jeg har nu fået temperatur følere på indsugningen før og efter intercooler og resultatet er en maks temp. før ic på 221 grader (3,3 bars tryk). Det er vist meget sandsynligt, men det jeg ikke helt kan få til at passe er at temperaturen efter cooleren tilsyneladende har været på maks 27 grader (intet nævneværdigt tryktab i ic). Det synes jeg er en næsten usandsynlig effekt af en ret almindelig ic. Der er tale om denne fra nordic turbo:
http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=35 blot er studserne flyttet så de peger hvad der ville være nedad på billedet i linket
Målegrejet burde også være i orden. Der er tale om en 4 kanals logger fra www.elma.dk Jeg har testet den i dag med en føler i en kop vand og alle kanaler viser det samme. De to følere på indsugningen er ens og er monteret ens. Men den ene kan jo være defekt.
Hvad mener i kloge folk? Er det sandsynligt at den kan køle så meget ned?
http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=35 blot er studserne flyttet så de peger hvad der ville være nedad på billedet i linket
Målegrejet burde også være i orden. Der er tale om en 4 kanals logger fra www.elma.dk Jeg har testet den i dag med en føler i en kop vand og alle kanaler viser det samme. De to følere på indsugningen er ens og er monteret ens. Men den ene kan jo være defekt.
Hvad mener i kloge folk? Er det sandsynligt at den kan køle så meget ned?
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Hummm... Hvis det er målt på noget der ligner et rullefelt og uden nævneværdig køle luft gennem IC samt i en omgivelses tempertatur på omkring 20 grader OG hele systemet har været driftvarmt (Her under så også IC) - Så syntes jeg de 27 grader lyder MEGET lavt.
Under gunstige forhold mener jeg ikke det er usansynligt.
Under gunstige forhold mener jeg ikke det er usansynligt.
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
har du ikke en IR temperatur måler så kan du jo hurtigt se om de er enige...
http://www.metric.dk/public/dokumenter/ ... safety.pdf
http://www.metric.dk/public/dokumenter/ ... safety.pdf
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
Det er type K følere.
Målingen er foretaget under et træk med driftsvarm motor. Kølingen, tjah.. Der er jo ikke en masse fartvind til at køle men derimod motorens kølerblæser til at flytte luft. Og den flytter pænt meget luft på en traktor.
Motoren er på 5,5 liter.
Det med IR termometret havde jeg ikke lige overvejet. Det må jeg lige prøve og huske til det næste stævne.
Målingen er foretaget under et træk med driftsvarm motor. Kølingen, tjah.. Der er jo ikke en masse fartvind til at køle men derimod motorens kølerblæser til at flytte luft. Og den flytter pænt meget luft på en traktor.
Motoren er på 5,5 liter.
Det med IR termometret havde jeg ikke lige overvejet. Det må jeg lige prøve og huske til det næste stævne.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
IR fungerer ikke til formålet.
Eneste reelle målemetode er med fritliggende thermokobler, fkes typeK.
Alt andet reagerer ikke hurtigt nok, eller vil være behæftet med forstyrrelser.
Det er ikke din blæser der trækker luft igennem til at kunne køle det ned, det er derimod den termiske enerti i køleelementet der gør sig gældende her. Hvis det var køleeffekten fra den luft blæseren trak igennem, ville du reelt kunne køre i timevis med den køleeffekt, så det vil ikke være tilfældet.
Temp sænkning på +200grader er ikke usædvanligt, men hvis du skal holde en temp forskel på afgang/udeluft på blot 7grader, med 221grader ind, så skal elementet være gigantisk. Det virker kun fordi elementet har en stor masse.
Man kunne med fordel pakke IC ind, og fylde "kassen" med nedfrosset kølevædske, feks med en temperatur på -25...
Eneste reelle målemetode er med fritliggende thermokobler, fkes typeK.
Alt andet reagerer ikke hurtigt nok, eller vil være behæftet med forstyrrelser.
Det er ikke din blæser der trækker luft igennem til at kunne køle det ned, det er derimod den termiske enerti i køleelementet der gør sig gældende her. Hvis det var køleeffekten fra den luft blæseren trak igennem, ville du reelt kunne køre i timevis med den køleeffekt, så det vil ikke være tilfældet.
Temp sænkning på +200grader er ikke usædvanligt, men hvis du skal holde en temp forskel på afgang/udeluft på blot 7grader, med 221grader ind, så skal elementet være gigantisk. Det virker kun fordi elementet har en stor masse.
Man kunne med fordel pakke IC ind, og fylde "kassen" med nedfrosset kølevædske, feks med en temperatur på -25...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
HenrikGM skrev:IR fungerer ikke til formålet.
sjovt det virker når vi har brugt det på ind til flere biler... jeg siger ikke at man kan sige at luften er eks. 20 grader varm for det siger IR måleren men som jeg skrev det kan bruges til at sammenligne rimligt hurtigt om de ligger LANGT fra hinanden... der vil altid være diverse ting som er det en blank overflade måler den på det den rammer i reflektionen... osv...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
tinasmartin skrev:HenrikGM skrev:IR fungerer ikke til formålet.
sjovt det virker når vi har brugt det på ind til flere biler... jeg siger ikke at man kan sige at luften er eks. 20 grader varm for det siger IR måleren men som jeg skrev det kan bruges til at sammenligne rimligt hurtigt om de ligger LANGT fra hinanden... der vil altid være diverse ting som er det en blank overflade måler den på det den rammer i reflektionen... osv...
Ja, du vil kunne se om temperaturen er 50grader uden på røret, men du kan ikke se at ladeluften der fløj igennem røret var 300grader. Herefter kan man så spørge; Hvad er det du vil vide: Overfladetemperaturen i gennemsnit på ladeluftrør før og efter intercooleren, eller luftens temperatur inden i røret?
Den omtalte 2JZ motor havde ladelufttemp omkring 200grader(målt i luftstrømmen), men ladeluftrøret blev aldrigt mere end håndlun. En IR måling ville have vist ~40grader max.
Så fejlvisningen fra blankeoverflader(som man godt kunne eliminere med en god IR måler) er egentligt ikke det værste.
Du kan godt bruge den IR måler, men du skal bare være helt klar over at der er en masse begrænsninger i den. Gik du up på et kraftværk og målte på en stationær gasmotor, så ville temperaturene være konstante(tilnærmelsesvis), og så kunne du få en fin indikation med IR.
Det holder slet ikke på en traktortrækker, eller for den sags skyld en hårdt pumpet turbomotor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!