Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Som nogen måske husker, så går jeg roder med lidt traktortræk. Jeg har nu fået temperatur følere på indsugningen før og efter intercooler og resultatet er en maks temp. før ic på 221 grader (3,3 bars tryk). Det er vist meget sandsynligt, men det jeg ikke helt kan få til at passe er at temperaturen efter cooleren tilsyneladende har været på maks 27 grader (intet nævneværdigt tryktab i ic). Det synes jeg er en næsten usandsynlig effekt af en ret almindelig ic. Der er tale om denne fra nordic turbo:
http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... uItemID=35 blot er studserne flyttet så de peger hvad der ville være nedad på billedet i linket

Målegrejet burde også være i orden. Der er tale om en 4 kanals logger fra www.elma.dk Jeg har testet den i dag med en føler i en kop vand og alle kanaler viser det samme. De to følere på indsugningen er ens og er monteret ens. Men den ene kan jo være defekt.
Hvad mener i kloge folk? Er det sandsynligt at den kan køle så meget ned?

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nord
Hvilken slags temperaturfølere? Type-K?

Titel:
Mester Medlem

Hummm... Hvis det er målt på noget der ligner et rullefelt og uden nævneværdig køle luft gennem IC samt i en omgivelses tempertatur på omkring 20 grader OG hele systemet har været driftvarmt (Her under så også IC) - Så syntes jeg de 27 grader lyder MEGET lavt.

Under gunstige forhold mener jeg ikke det er usansynligt.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Hvor stor er din motor? Syntes det lyder underligt at den IC kan køle 200 grader på en traktortrækker med 3.3 bar.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

klyfax skrev:
Hvor stor er din motor? Syntes det lyder underligt at den IC kan køle 200 grader på en traktortrækker med 3.3 bar.

Noget lignende er før set på en vis herres supra maskine ved 900 - 1100hk... Mener dog ikke den kom HELT så langt ned.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
har du ikke en IR temperatur måler så kan du jo hurtigt se om de er enige...

http://www.metric.dk/public/dokumenter/ ... safety.pdf

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Det er type K følere.

Målingen er foretaget under et træk med driftsvarm motor. Kølingen, tjah.. Der er jo ikke en masse fartvind til at køle men derimod motorens kølerblæser til at flytte luft. Og den flytter pænt meget luft på en traktor.

Motoren er på 5,5 liter.

Det med IR termometret havde jeg ikke lige overvejet. Det må jeg lige prøve og huske til det næste stævne.

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Titel:
Moderator

IR fungerer ikke til formålet.

Eneste reelle målemetode er med fritliggende thermokobler, fkes typeK.

Alt andet reagerer ikke hurtigt nok, eller vil være behæftet med forstyrrelser.

Det er ikke din blæser der trækker luft igennem til at kunne køle det ned, det er derimod den termiske enerti i køleelementet der gør sig gældende her. Hvis det var køleeffekten fra den luft blæseren trak igennem, ville du reelt kunne køre i timevis med den køleeffekt, så det vil ikke være tilfældet.

Temp sænkning på +200grader er ikke usædvanligt, men hvis du skal holde en temp forskel på afgang/udeluft på blot 7grader, med 221grader ind, så skal elementet være gigantisk. Det virker kun fordi elementet har en stor masse.

Man kunne med fordel pakke IC ind, og fylde "kassen" med nedfrosset kølevædske, feks med en temperatur på -25...:-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
HenrikGM skrev:

sjovt det virker når vi har brugt det på ind til flere biler... jeg siger ikke at man kan sige at luften er eks. 20 grader varm for det siger IR måleren men som jeg skrev det kan bruges til at sammenligne rimligt hurtigt om de ligger LANGT fra hinanden... der vil altid være diverse ting som er det en blank overflade måler den på det den rammer i reflektionen... osv...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Moderator

tinasmartin skrev:
HenrikGM skrev:

sjovt det virker når vi har brugt det på ind til flere biler... jeg siger ikke at man kan sige at luften er eks. 20 grader varm for det siger IR måleren men som jeg skrev det kan bruges til at sammenligne rimligt hurtigt om de ligger LANGT fra hinanden... der vil altid være diverse ting som er det en blank overflade måler den på det den rammer i reflektionen... osv...

Ja, du vil kunne se om temperaturen er 50grader uden på røret, men du kan ikke se at ladeluften der fløj igennem røret var 300grader. Herefter kan man så spørge; Hvad er det du vil vide: Overfladetemperaturen i gennemsnit på ladeluftrør før og efter intercooleren, eller luftens temperatur inden i røret?

Den omtalte 2JZ motor havde ladelufttemp omkring 200grader(målt i luftstrømmen), men ladeluftrøret blev aldrigt mere end håndlun. En IR måling ville have vist ~40grader max.

Så fejlvisningen fra blankeoverflader(som man godt kunne eliminere med en god IR måler) er egentligt ikke det værste.

Du kan godt bruge den IR måler, men du skal bare være helt klar over at der er en masse begrænsninger i den. Gik du up på et kraftværk og målte på en stationær gasmotor, så ville temperaturene være konstante(tilnærmelsesvis), og så kunne du få en fin indikation med IR.
Det holder slet ikke på en traktortrækker, eller for den sags skyld en hårdt pumpet turbomotor.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time