tinasmartin skrev:
HenrikGM skrev:
IR fungerer ikke til formålet.
sjovt det virker når vi har brugt det på ind til flere biler... jeg siger ikke at man kan sige at luften er eks. 20 grader varm for det siger IR måleren men som jeg skrev det kan bruges til at sammenligne rimligt hurtigt om de ligger LANGT fra hinanden... der vil altid være diverse ting som er det en blank overflade måler den på det den rammer i reflektionen... osv...
Ja, du vil kunne se om temperaturen er 50grader uden på røret, men du kan ikke se at ladeluften der fløj igennem røret var 300grader. Herefter kan man så spørge; Hvad er det du vil vide: Overfladetemperaturen i gennemsnit på ladeluftrør før og efter intercooleren, eller luftens temperatur inden i røret?
Den omtalte 2JZ motor havde ladelufttemp omkring 200grader(målt i luftstrømmen), men ladeluftrøret blev aldrigt mere end håndlun. En IR måling ville have vist ~40grader max.
Så fejlvisningen fra blankeoverflader(som man godt kunne eliminere med en god IR måler) er egentligt ikke det værste.
Du kan godt bruge den IR måler, men du skal bare være helt klar over at der er en masse begrænsninger i den. Gik du up på et kraftværk og målte på en stationær gasmotor, så ville temperaturene være konstante(tilnærmelsesvis), og så kunne du få en fin indikation med IR.
Det holder slet ikke på en traktortrækker, eller for den sags skyld en hårdt pumpet turbomotor.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!