Olie retur fra turbo.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem

Olie retur fra turbo.

#1 Indlæg af Havneren »

Hej...

Jeg kommer nok ud i noget med at placerer min nye turbo lidt lavere end den gamel og for ud ser så at det nok bliver et problem med oliereturen.

MEN hvor meget fald er absolut minimum på sådan en bandit? Olien løber modsat kørselsretningen i en 20mm slange - Er det ok, hvis turboen sidder bare 10mm over retur hullet i motoren og slangen så er 150mm f.eks.? Bare for at tage et eksempel der ligner noget man kunne havne i...

Vi kan hurtigt blive enige om at nu mere fald nu bedre...

V/h Christian
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

synes at have læst noget i retningen af 10 grader som minimum. men ellers må du da til at bikse med at flytte turbo eller lave et lille kar og en hydralikpumpe...
Fri bane fuld hane! :-)
Havneren
Mester Medlem

#3 Indlæg af Havneren »

Tja... Jeg kan faktisk godt bare flytte olieretur hullet på motoren, men jeg ville jo helst undgå det.

Ja... 10% - Ellers må jeg jo gøre slangen kortere hehe...

V/h Christian
mh
Mester Medlem
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#4 Indlæg af mh »

jeg lytter lige med her for jeg tror jeg :D "HAVNER" :D i samme situation som dig Christian...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
HenrikGM
Moderator
Kontakt:

Re: Olie retur fra turbo.

#5 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Hej...

Jeg kommer nok ud i noget med at placerer min nye turbo lidt lavere end den gamel og for ud ser så at det nok bliver et problem med oliereturen.

MEN hvor meget fald er absolut minimum på sådan en bandit? Olien løber modsat kørselsretningen i en 20mm slange - Er det ok, hvis turboen sidder bare 10mm over retur hullet i motoren og slangen så er 150mm f.eks.? Bare for at tage et eksempel der ligner noget man kunne havne i...

Vi kan hurtigt blive enige om at nu mere fald nu bedre...

V/h Christian

C, Det kan du da regne ud selv?
Ved en given acceleration vil olien stå med en vis vinkel, og da kender oliens viskositet, og slangens diameter, og har ca. flow, så er det ikke meget anderledes end at regne på et aksialleje til et skib,tilsæt lidt accellerationslære fra fysikbogen, og så olieflowet, så vil du kunne levere et godt bud på den kritiske højde.

Alternativet er at bikse en "bufferbeholder" sammen, der skal tage olien i de få sekunder du accelererer. Den kan evt boltes direkte på turboen, og så have et udluftningsrør koblet på blokkens udluftning.

God stor lysning vil også hjælpe.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem

#6 Indlæg af Havneren »

H... Acceleration HJÆLPER olien væk fra turboen - Sådan er det jo når olien løber modsadt vej af kørselsretningen. så det er når bilen kører stille og roligt at problemet vil være størst... Og jeg kender netop ikke flowet gennem turboen - Ikke på vildkår om jeg gider måle det heller hehe.

Egentligt tror jeg ikke at det er noget problem at få olien væk, hvis bare hullet i motoren er i samme højde som det nederste af lejehuset... Men det var jo netop det jeg ville høre om folk kender lidt til?

V/h Christian
cb
Senior Medlem
Geografisk sted: Midtjylland

Se VW T2

#7 Indlæg af cb »

Prøvc at se hvordan det sidder på en VW T2 med en torbo diesel i.

Den har ikke meget fald på retur
Havneren
Mester Medlem

#8 Indlæg af Havneren »

Nej nemlig... På nogle standart biler er der NÆSTEN ingen fald. Det er faktisk rigtigt nok.
mh
Mester Medlem
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#9 Indlæg af mh »

nogen der har et billede af denne situation fra en T2'er
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Geografisk sted: Jylland

#10 Indlæg af xxblade »

er det mig der bare er lidt træt eller kan det for H...... ikke gøre ligemeget om der er fald ???? motorens olietryk skulle da gerne overvinde den smule modtryk der kunne blive ???? Kan den ikke overvinde modtrykket så har den sgu da alligevel ikke mere end 2 min tilbage
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Besvar