Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Hej...

Jeg kommer nok ud i noget med at placerer min nye turbo lidt lavere end den gamel og for ud ser så at det nok bliver et problem med oliereturen.

MEN hvor meget fald er absolut minimum på sådan en bandit? Olien løber modsat kørselsretningen i en 20mm slange - Er det ok, hvis turboen sidder bare 10mm over retur hullet i motoren og slangen så er 150mm f.eks.? Bare for at tage et eksempel der ligner noget man kunne havne i...

Vi kan hurtigt blive enige om at nu mere fald nu bedre...

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
synes at have læst noget i retningen af 10 grader som minimum. men ellers må du da til at bikse med at flytte turbo eller lave et lille kar og en hydralikpumpe...

Titel:
Mester Medlem

Tja... Jeg kan faktisk godt bare flytte olieretur hullet på motoren, men jeg ville jo helst undgå det.

Ja... 10% - Ellers må jeg jo gøre slangen kortere hehe...

V/h Christian

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
jeg lytter lige med her for jeg tror jeg :D "HAVNER" :D i samme situation som dig Christian...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Moderator

Havneren skrev:
Hej...

Jeg kommer nok ud i noget med at placerer min nye turbo lidt lavere end den gamel og for ud ser så at det nok bliver et problem med oliereturen.

MEN hvor meget fald er absolut minimum på sådan en bandit? Olien løber modsat kørselsretningen i en 20mm slange - Er det ok, hvis turboen sidder bare 10mm over retur hullet i motoren og slangen så er 150mm f.eks.? Bare for at tage et eksempel der ligner noget man kunne havne i...

Vi kan hurtigt blive enige om at nu mere fald nu bedre...

V/h Christian

C, Det kan du da regne ud selv?
Ved en given acceleration vil olien stå med en vis vinkel, og da kender oliens viskositet, og slangens diameter, og har ca. flow, så er det ikke meget anderledes end at regne på et aksialleje til et skib,tilsæt lidt accellerationslære fra fysikbogen, og så olieflowet, så vil du kunne levere et godt bud på den kritiske højde.

Alternativet er at bikse en "bufferbeholder" sammen, der skal tage olien i de få sekunder du accelererer. Den kan evt boltes direkte på turboen, og så have et udluftningsrør koblet på blokkens udluftning.

God stor lysning vil også hjælpe.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

H... Acceleration HJÆLPER olien væk fra turboen - Sådan er det jo når olien løber modsadt vej af kørselsretningen. så det er når bilen kører stille og roligt at problemet vil være størst... Og jeg kender netop ikke flowet gennem turboen - Ikke på vildkår om jeg gider måle det heller hehe.

Egentligt tror jeg ikke at det er noget problem at få olien væk, hvis bare hullet i motoren er i samme højde som det nederste af lejehuset... Men det var jo netop det jeg ville høre om folk kender lidt til?

V/h Christian

Titel: Se VW T2
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Prøvc at se hvordan det sidder på en VW T2 med en torbo diesel i.

Den har ikke meget fald på retur

Titel:
Mester Medlem

Nej nemlig... På nogle standart biler er der NÆSTEN ingen fald. Det er faktisk rigtigt nok.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
nogen der har et billede af denne situation fra en T2'er

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
er det mig der bare er lidt træt eller kan det for H...... ikke gøre ligemeget om der er fald ???? motorens olietryk skulle da gerne overvinde den smule modtryk der kunne blive ???? Kan den ikke overvinde modtrykket så har den sgu da alligevel ikke mere end 2 min tilbage

SLOW EYES WILL KILL YOU

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time