Volvo b23 motor, hvor mange hk?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
LionTamer
Senior Medlem
Indlæg: 387
Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)

Volvo b23 motor, hvor mange hk?

#1 Indlæg af LionTamer »

Motor,Volvo b23,Steg 4 topp,Weber50DCO,Extractor
-3" avgassystem med dubbla Apple Racing dämpare
Och Gt6 kam.
Växellåda, Volvo M47 mod drivlina.

Denne motor har vi set i en annonce fra sverige af...

Nogen der kan tyde den, og evt vurdere hvor mange hk den har? Det er en rallynørd som har den til salg...

Håber en af jer kloge volvo hoveder kan hjælpe os lidt her... Hvis den er okay, så får vi den hjem til hans rallyvogn...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Hvem har bygget den?

Steg4 topstykket, er det en 405,530 eller 531?

Udfra det du skriver, med forbehold for flere ting, så tyder GT6 knasten, og steg4 topstykket på noget i retningen af 210-240hk
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
LionTamer
Senior Medlem
Indlæg: 387
Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)

#3 Indlæg af LionTamer »

HenrikGM skrev:Hvem har bygget den?

Steg4 topstykket, er det en 405,530 eller 531?

Udfra det du skriver, med forbehold for flere ting, så tyder GT6 knasten, og steg4 topstykket på noget i retningen af 210-240hk


Okay, jamen det, må du ikke spørge mig om.. hehe... Den motor ligger lige nu i en svensk kadett.. :D

Så den burde ihvertfald have kræfter nok til sådan en vogn.

Er de nemme nok at reppe på selv, og hvad med reservedele, er de tilgængelige, og hvad med prisen?

Takker for svaret ellers...
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#4 Indlæg af nibdk »

Der står 155 hk på hjulene i annoncen, så vi er under 200 hk i motoren.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

LionTamer skrev:
HenrikGM skrev:Hvem har bygget den?

Steg4 topstykket, er det en 405,530 eller 531?

Udfra det du skriver, med forbehold for flere ting, så tyder GT6 knasten, og steg4 topstykket på noget i retningen af 210-240hk


Okay, jamen det, må du ikke spørge mig om.. hehe... Den motor ligger lige nu i en svensk kadett.. :D

Så den burde ihvertfald have kræfter nok til sådan en vogn.

Er de nemme nok at reppe på selv, og hvad med reservedele, er de tilgængelige, og hvad med prisen?

Takker for svaret ellers...


Reservedele; Sverige har alting. Du kan købe alt hvad hjertet begærer, også til rimelige priser. Fra sleevede R-blokke(+100.000sek) til stålkrumptappe der rækker til +1000hk, venolia stempler, alt i plejlstænger, og så findes der folk deroppe der kan fikse 400 pålidelige hk på en B230FT-96, uden at røre blok/top. Alt er muligt.

Hvis du ikke kan fikse en volvomotor selv, så skal du nok helt lade være. Det er så simpelt som det snart kan blive, og kræver ikke meget værktøj.

Hvis den kun har 155hk, så er den enten i en elendig indkøring, eller misjusteret, eller man har kun valgt stg4 topstykket og racerknasten, og glemt det der egentligt skulle med. 67hk/liter er for lidt til top og knast, så noget mangler.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
LionTamer skrev:
HenrikGM skrev:Hvem har bygget den?

Steg4 topstykket, er det en 405,530 eller 531?

Udfra det du skriver, med forbehold for flere ting, så tyder GT6 knasten, og steg4 topstykket på noget i retningen af 210-240hk


Okay, jamen det, må du ikke spørge mig om.. hehe... Den motor ligger lige nu i en svensk kadett.. :D

Så den burde ihvertfald have kræfter nok til sådan en vogn.

Er de nemme nok at reppe på selv, og hvad med reservedele, er de tilgængelige, og hvad med prisen?

Takker for svaret ellers...


Reservedele; Sverige har alting. Du kan købe alt hvad hjertet begærer, også til rimelige priser. Fra sleevede R-blokke(+100.000sek) til stålkrumptappe der rækker til +1000hk, venolia stempler, alt i plejlstænger, og så findes der folk deroppe der kan fikse 400 pålidelige hk på en B230FT-96, uden at røre blok/top. Alt er muligt.

Hvis du ikke kan fikse en volvomotor selv, så skal du nok helt lade være. Det er så simpelt som det snart kan blive, og kræver ikke meget værktøj.

Hvis den kun har 155hk, så er den enten i en elendig indkøring, eller misjusteret, eller man har kun valgt stg4 topstykket og racerknasten, og glemt det der egentligt skulle med. 67hk/liter er for lidt til top og knast, så noget mangler.


Det er da slet ikke så svært top fra tuner nr 1 karburatore fra nr 2 knast en tilfældig race knast, og så en udstødning der slet ikke passer.
Resultat en motor der kører som en racer, men yder som en lettunet B23e motor.
Standart dele er billige, modeficerede standart dele er også billige.
Specialudviklede dele er dyrt, og nok på samme niveau som andre populæret tunede motorer.

Fordelen ved en gl volvomotor er at en 100% effektsforøgelse.
Kan foretages med standart komponenter,
Hvis man vælger tunings metode, og komponenter med omhu.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar