kolde tændrør

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

kolde tændrør

#1 Indlæg af Danny Salling »

Hvad er idéen med sådan nogle?
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

At de er koldere - Siger vel sig selv egentligt! Passer altså til en varmere forbrænding...
skou

#3 Indlæg af skou »

det betyder at de ikke så nemt bliver varme = de gløder og ender derfor med at brænde hul i et stempel...

så med god grund vælger man kolde tændrør på nogen biler....
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#4 Indlæg af Nolan »

skou skrev:det betyder at de ikke så nemt bliver varme = de gløder og ender derfor med at brænde hul i et stempel...

så med god grund vælger man kolde tændrør på nogen biler....


Det er nu altså ikke tændrørene, der brænder hul i stemplerne......
Derimod kan tændrør, der er for varme til motoren blive så varme at de antænder brændstoffet uden at gnisten behøver at springe, såkaldt pre-ignition. Det siger næsten sig selv at det svarer til en voldsom avancering af tændingen og det er dét der brænder hul i stemplerne.

Tændrøret skal passe til motoren. Hvis motoren laves "gladere" skal man sommetider gå et trin ned i temp. Hvis du skruer tændrørene ud efter en frisk tur kan du se på belægningerne om de passer til motoren; sodet tændrør = røret er for koldt og en glasuragtig gullig eller hvid belægning = røret er for varmt.

/Nolan
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

kan man se hvor fed forbrændingen har været samtidig?
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#6 Indlæg af Nolan »

Anonymous skrev:kan man se hvor fed forbrændingen har været samtidig?


Hold nu op - blandingen skal selfølgelig være på plads inden du foretager denne test.......

:x

/Nolan
Besvar