Launch control
Redaktør: Moderatorer
-
Spirillen
Launch control
Hej
Jeg har fulgt lidt med, i nogle af jeres tunings historier.
Jeg har selv en rimelig frisk Volvo motor B230ET, men jeg mangler Trækkraft helt fra bunden.(kompressor er desværre ikke tilladt i sporten)
Er der en, der kan forklare lidt mere præcist, hvordan den virker Og hvordan man monterer Launch control?
Venlig hilsen
Palle
Jeg har fulgt lidt med, i nogle af jeres tunings historier.
Jeg har selv en rimelig frisk Volvo motor B230ET, men jeg mangler Trækkraft helt fra bunden.(kompressor er desværre ikke tilladt i sporten)
Er der en, der kan forklare lidt mere præcist, hvordan den virker Og hvordan man monterer Launch control?
Venlig hilsen
Palle
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
Spirillen
tak for hjælpen
Tak for hjælpen
Men jeg syntes ikke, der stod noget jeg kunne bruge.
Det jeg tænker på er, et system der laver en forbrænding, i udstødningsmanifolden, for at lave turbotryk allerede i tomgang.
Har kun hørt nogle historier om det, men tænkte, at der nok var nogen af jer på denne side,der vidste lidt om det.
Alternativet kan jo være, at man selv skal igang med et eksperiment.
Palle
Men jeg syntes ikke, der stod noget jeg kunne bruge.
Det jeg tænker på er, et system der laver en forbrænding, i udstødningsmanifolden, for at lave turbotryk allerede i tomgang.
Har kun hørt nogle historier om det, men tænkte, at der nok var nogen af jer på denne side,der vidste lidt om det.
Alternativet kan jo være, at man selv skal igang med et eksperiment.
Palle
-
xillur
- Senior Medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Kontakt:
bare for at være fluknepper, men det lyder mere som et Antilag system du der beskriver end et launch-control system.
Jeg er ikke ekspert nok til at kunne forklare dig i detaljer hvordan det virker og der er nok varianter af systemer, der gør det på forskellige måder. Men jeg har hørt om et der indsprøjter benzin imens udstødningsventilen er åben og indsugningsventilen lukket. Derefter knistede det tændrøret og vupti er der ladetryk helt fra tomgang...
WRC bilerne kan iøvrigt justere deres antilag systemer, så de f.eks ikke er så hidsige på glat vej...
Jeg er ikke ekspert nok til at kunne forklare dig i detaljer hvordan det virker og der er nok varianter af systemer, der gør det på forskellige måder. Men jeg har hørt om et der indsprøjter benzin imens udstødningsventilen er åben og indsugningsventilen lukket. Derefter knistede det tændrøret og vupti er der ladetryk helt fra tomgang...
WRC bilerne kan iøvrigt justere deres antilag systemer, så de f.eks ikke er så hidsige på glat vej...
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: tak for hjælpen
Spirillen skrev:Tak for hjælpen
Men jeg syntes ikke, der stod noget jeg kunne bruge.
Det jeg tænker på er, et system der laver en forbrænding, i udstødningsmanifolden, for at lave turbotryk allerede i tomgang.
Har kun hørt nogle historier om det, men tænkte, at der nok var nogen af jer på denne side,der vidste lidt om det.
Alternativet kan jo være, at man selv skal igang med et eksperiment.
Palle
Der findes en launchcontrol option i flere motorstyringer, feks megasquirt og TEC3. Begge virker på den måde at du aktiverer systemet via en kontakt, hvorefter du kan holde fuldgas på motoren uden den stiger i omdrejninger. Der findes et par forskellige filosofier til at regulere det efter, alt afhængig af hvor vild motoren er.
Feks kan man sætte systemet op så tændingen skrider bagud når det er aktivt. Herved forrykkes forbrændingen, så den "brænder af ud i udstødningen" så at sige. Dette giver øjeblikkeligt ladetryk.
Kombineret med en kontakt på koblingen kan du flatshifte(hvis mekanikken kan tåle det!) uden speederløft, og uden tab af ladetryk.
Hvilken motorstyring bruger du nu?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Spirillen
Jeg har ke-jetronic med store dyser og 6bars benzintryk, men må sande at det slet ikke er nok.
Så jeg skal have ny styring, det var sådan set derfor, jeg gerne ville vide lidt om "antilag".
Jeg har egentlig ikke brug for, at skifte gear med fuldt ladetryk.
Men har derimod mere brug for, at kunne tage gassen af og hente den hurtigt igen.
Det skal lige siges at motoren bruges i en FORMULA OFFROAD bil, hvor vi kører på meget stejle skrænter. Og indimellem må vi lige lette på gassen for, at rette bilen op el. lign. Men så skal den også være klar igen.
Så et system der kan holde trykket oppe eksempelvis i tomgang vil være perfekt. Hvis det altså findes.
Palle
Så jeg skal have ny styring, det var sådan set derfor, jeg gerne ville vide lidt om "antilag".
Jeg har egentlig ikke brug for, at skifte gear med fuldt ladetryk.
Men har derimod mere brug for, at kunne tage gassen af og hente den hurtigt igen.
Det skal lige siges at motoren bruges i en FORMULA OFFROAD bil, hvor vi kører på meget stejle skrænter. Og indimellem må vi lige lette på gassen for, at rette bilen op el. lign. Men så skal den også være klar igen.
Så et system der kan holde trykket oppe eksempelvis i tomgang vil være perfekt. Hvis det altså findes.
Palle
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Ja-nemlig. Uden arme - ingen småkager....
Og uden luft (lukket gasspjæld) ingen energi til turbinen, og dermed intet ladetryk.
Med andre ord, så skal vi over i ide-kataloget, hvis vi skal prøve at hjælpe vores spiril-ven.
Nogen, som har et forslag??
Og uden luft (lukket gasspjæld) ingen energi til turbinen, og dermed intet ladetryk.
Med andre ord, så skal vi over i ide-kataloget, hvis vi skal prøve at hjælpe vores spiril-ven.
Nogen, som har et forslag??
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Ja, vi skal have vores lille gule prikkede ven med den sjove hale til at holde speederen i bund, og når han så skal korrigere effekten indkobler han en sekundær omdrejningsbegrænser istedet for at lette gassen.
Denne kunne feks være sat således at den eks trækker tændingen til TDC v. rpm over 3000 og laver fuelcut v. 3200rpm.
Så længe knappen er trykket ned brænder den hele lortet af i turboen og varmer jo så selvf. det hele lidt op.
Hårdt ved grejet, men så er turbotøven ihvertfald væk.
Denne kunne feks være sat således at den eks trækker tændingen til TDC v. rpm over 3000 og laver fuelcut v. 3200rpm.
Så længe knappen er trykket ned brænder den hele lortet af i turboen og varmer jo så selvf. det hele lidt op.
Hårdt ved grejet, men så er turbotøven ihvertfald væk.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00