Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 maj 2005, 08:53 
Hej

Jeg har fulgt lidt med, i nogle af jeres tunings historier.
Jeg har selv en rimelig frisk Volvo motor B230ET, men jeg mangler Trækkraft helt fra bunden.(kompressor er desværre ikke tilladt i sporten)

Er der en, der kan forklare lidt mere præcist, hvordan den virker Og hvordan man monterer Launch control?

Venlig hilsen
Palle


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 09:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Prøv at bruge søgeknappen oppe foroven :wink:
Den gav 46 hits, men de 2 af dem kender du nok i forvejen 8) .

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 maj 2005, 10:03 
Tak for hjælpen
Men jeg syntes ikke, der stod noget jeg kunne bruge.
Det jeg tænker på er, et system der laver en forbrænding, i udstødningsmanifolden, for at lave turbotryk allerede i tomgang.
Har kun hørt nogle historier om det, men tænkte, at der nok var nogen af jer på denne side,der vidste lidt om det.
Alternativet kan jo være, at man selv skal igang med et eksperiment.

Palle


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 10:26 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
bare for at være fluknepper, men det lyder mere som et Antilag system du der beskriver end et launch-control system.

Jeg er ikke ekspert nok til at kunne forklare dig i detaljer hvordan det virker og der er nok varianter af systemer, der gør det på forskellige måder. Men jeg har hørt om et der indsprøjter benzin imens udstødningsventilen er åben og indsugningsventilen lukket. Derefter knistede det tændrøret og vupti er der ladetryk helt fra tomgang...

WRC bilerne kan iøvrigt justere deres antilag systemer, så de f.eks ikke er så hidsige på glat vej...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 maj 2005, 10:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spirillen skrev:
Tak for hjælpen
Men jeg syntes ikke, der stod noget jeg kunne bruge.
Det jeg tænker på er, et system der laver en forbrænding, i udstødningsmanifolden, for at lave turbotryk allerede i tomgang.
Har kun hørt nogle historier om det, men tænkte, at der nok var nogen af jer på denne side,der vidste lidt om det.
Alternativet kan jo være, at man selv skal igang med et eksperiment.

Palle


Der findes en launchcontrol option i flere motorstyringer, feks megasquirt og TEC3. Begge virker på den måde at du aktiverer systemet via en kontakt, hvorefter du kan holde fuldgas på motoren uden den stiger i omdrejninger. Der findes et par forskellige filosofier til at regulere det efter, alt afhængig af hvor vild motoren er.

Feks kan man sætte systemet op så tændingen skrider bagud når det er aktivt. Herved forrykkes forbrændingen, så den "brænder af ud i udstødningen" så at sige. Dette giver øjeblikkeligt ladetryk.

Kombineret med en kontakt på koblingen kan du flatshifte(hvis mekanikken kan tåle det!) uden speederløft, og uden tab af ladetryk.

Hvilken motorstyring bruger du nu?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 11:01 
Jeg har ke-jetronic med store dyser og 6bars benzintryk, men må sande at det slet ikke er nok.
Så jeg skal have ny styring, det var sådan set derfor, jeg gerne ville vide lidt om "antilag".

Jeg har egentlig ikke brug for, at skifte gear med fuldt ladetryk.
Men har derimod mere brug for, at kunne tage gassen af og hente den hurtigt igen.

Det skal lige siges at motoren bruges i en FORMULA OFFROAD bil, hvor vi kører på meget stejle skrænter. Og indimellem må vi lige lette på gassen for, at rette bilen op el. lign. Men så skal den også være klar igen.

Så et system der kan holde trykket oppe eksempelvis i tomgang vil være perfekt. Hvis det altså findes.

Palle


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 20:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Den var bestemt lidt værre!!! Du lukker jo gasspjældet for at fjerne effekten når du retter op der... Når du lukker spjældet er der jo ikke mere luft til at drive turboen rundt. Er lattergas lovligt i din sport????

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 21:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ja-nemlig. Uden arme - ingen småkager....
Og uden luft (lukket gasspjæld) ingen energi til turbinen, og dermed intet ladetryk.
Med andre ord, så skal vi over i ide-kataloget, hvis vi skal prøve at hjælpe vores spiril-ven.

Nogen, som har et forslag??

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2005, 22:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ja, vi skal have vores lille gule prikkede ven med den sjove hale til at holde speederen i bund, og når han så skal korrigere effekten indkobler han en sekundær omdrejningsbegrænser istedet for at lette gassen.

Denne kunne feks være sat således at den eks trækker tændingen til TDC v. rpm over 3000 og laver fuelcut v. 3200rpm.

Så længe knappen er trykket ned brænder den hele lortet af i turboen og varmer jo så selvf. det hele lidt op.

Hårdt ved grejet, men så er turbotøven ihvertfald væk.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 maj 2005, 08:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Han hælder jo bare meget til tryk i TOMGANG... Hvor meget gang mon der kan nå at komme i turboen ved en begrænsning til 1400 omdr?

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team