Original karb med tryk eller volvo med sug ? (turbo projekt)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Gæst

Original karb med tryk eller volvo med sug ? (turbo projekt)

#1 Indlæg af Gæst »

well som sagt er jeg igang med at bygge turbo på min gamle lada og har kraftigt overvejet at smide den originale karb a h.. til men der er vel visse ulæmper ved volvo karben ?

først og fremmest hvad med benzingasser og varme fra turboen?

Hvad med indsugningsmanifold og fordeling af gasserne til motoren er det mon jævnt i en std manifold?

og sidst men ikke mindst hvad med blow off ? ( kan det klares med en recirkulerende der smider det tilbage mellem karb og turbo?

de positive ting ved karben er vel at det er nemmere at justere den samt jeg ikke skal til at planslibe den originale karb for at undgå de steder (som den garanteret har!) hvor der er falsk luft (når der kommer tryk på vil det jo nok gerne ud!)

håber i kan hjælpe mig mvh. Rasmus..
Gæst

Re: Original karb med tryk eller volvo med sug ? (turbo proj

#2 Indlæg af Gæst »

Anonymous skrev:well som sagt er jeg igang med at bygge turbo på min gamle lada og har kraftigt overvejet at smide den originale karb a h.. til men der er vel visse ulæmper ved volvo karben ?

først og fremmest hvad med benzingasser og varme fra turboen?

Hvad med indsugningsmanifold og fordeling af gasserne til motoren er det mon jævnt i en std manifold?

og sidst men ikke mindst hvad med blow off ? ( kan det klares med en recirkulerende der smider det tilbage mellem karb og turbo?

de positive ting ved karben er vel at det er nemmere at justere den samt jeg ikke skal til at planslibe den originale karb for at undgå de steder (som den garanteret har!) hvor der er falsk luft (når der kommer tryk på vil det jo nok gerne ud!)

håber i kan hjælpe mig mvh. Rasmus..


Hvad har du af kr til projektet?
Hvilken effektforøgelse leder du efter?

Jeg er ikke sikker på jeg ville kører tryk på karburatorer.
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#3 Indlæg af Morten Lunde »

Hej.

Ved ikke om den vil passe på din motoren, men find en Volvo-trykkarburator fra en B23AT den er klar til at køre med turbo.
Kan tit erhveres inde på dba.dk

Mvh Morten
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

er hvis også mest til volvo karben men da min motor kun er en 1,5 kan jeg ikke bruge turbo karben da det er en 2,0 eller ?
men vil bilen ikke blive træls at starte når benzinen skal hives hele vejen igennem turbo og ind i manifold ? (det er 35 cm alt i alt ca.. ) kan motoren virkelig suge så meget ?

Mvh Rasmus/lada
LionTamer
Senior Medlem
Indlæg: 387
Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)

#5 Indlæg af LionTamer »

Anonymous skrev:er hvis også mest til volvo karben men da min motor kun er en 1,5 kan jeg ikke bruge turbo karben da det er en 2,0 eller ?
men vil bilen ikke blive træls at starte når benzinen skal hives hele vejen igennem turbo og ind i manifold ? (det er 35 cm alt i alt ca.. ) kan motoren virkelig suge så meget ?

Mvh Rasmus/lada


Turboen skupper jo også på, bare du drejer på nøglen.. Så det er skam ikke noget problem... Se bare nogle af de Kadett c'er med turbo.. De har også langt, men de starter rimelig hurtig... :)

Det skal du ikke være bange for. Og det med karb fra stor motor over på din... De kan jo dyses om så de passer til, og du skal alligevel have din bil på rullefelt for at fin indstille/dyse den... Så det slipper du ikke for under alle omstændigheder...

Hvis det bare var at skrue en karb og turbo på, så ville langt flere køre rundt med Turbo i DK... Men ak, det tager tid... Og det er det hele værd i sidste ende! :D
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#6 Indlæg af Bror Fusk »

hey hovsa.. du har vel ike tænkt dig at lade turboen suge gennem din karb???
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Well, lige eet spørgsmål: Hvordan vil du "dyse" den volvokarb så den passer til en betydeligt mindre motor??


Hint:se lige på hvordan den karb er bygget
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Well, lige eet spørgsmål: Hvordan vil du "dyse" den volvokarb så den passer til en betydeligt mindre motor??


Hint:se lige på hvordan den karb er bygget


Det er jo meget enkelt Indkøb af en masse fjedre. dyser. og nåle :cry:
Når man så har spenderet en national formue på dette, så se sig om efter noget mere hensigtsmæssigt.
Dellorto lavede en tryk kaburator til formålet, men delene er ikke eksisterende i dag.
Webere kan også bruges, men inden man har fundet de optimale dyser.
Har man brugt det der svarer til et programmerbart sprøjt.
Og motor sprængningerne er ikke indregnet i dette beløb.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Well, volvos karb. er temmeligt begrænset i udvalg af dyser, og fjedre, og ISÆR nåle.

Man kan dog få nålene lavet specielt til en motor, men det billige er forlængst forsvundet ud af det projekt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
splatter
Nyt Medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 13 sep 2004, 21:54
Geografisk sted: aalborg

#10 Indlæg af splatter »

se her er der nogle karburatore der kan bruges til tryk ladning :wink: http://www.gikturbo.se/gikturbo.html
Besvar