Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 jan 2005, 17:29 
well som sagt er jeg igang med at bygge turbo på min gamle lada og har kraftigt overvejet at smide den originale karb a h.. til men der er vel visse ulæmper ved volvo karben ?

først og fremmest hvad med benzingasser og varme fra turboen?

Hvad med indsugningsmanifold og fordeling af gasserne til motoren er det mon jævnt i en std manifold?

og sidst men ikke mindst hvad med blow off ? ( kan det klares med en recirkulerende der smider det tilbage mellem karb og turbo?

de positive ting ved karben er vel at det er nemmere at justere den samt jeg ikke skal til at planslibe den originale karb for at undgå de steder (som den garanteret har!) hvor der er falsk luft (når der kommer tryk på vil det jo nok gerne ud!)

håber i kan hjælpe mig mvh. Rasmus..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 12 jan 2005, 20:32 
Anonymous skrev:
well som sagt er jeg igang med at bygge turbo på min gamle lada og har kraftigt overvejet at smide den originale karb a h.. til men der er vel visse ulæmper ved volvo karben ?

først og fremmest hvad med benzingasser og varme fra turboen?

Hvad med indsugningsmanifold og fordeling af gasserne til motoren er det mon jævnt i en std manifold?

og sidst men ikke mindst hvad med blow off ? ( kan det klares med en recirkulerende der smider det tilbage mellem karb og turbo?

de positive ting ved karben er vel at det er nemmere at justere den samt jeg ikke skal til at planslibe den originale karb for at undgå de steder (som den garanteret har!) hvor der er falsk luft (når der kommer tryk på vil det jo nok gerne ud!)

håber i kan hjælpe mig mvh. Rasmus..


Hvad har du af kr til projektet?
Hvilken effektforøgelse leder du efter?

Jeg er ikke sikker på jeg ville kører tryk på karburatorer.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 08:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Hej.

Ved ikke om den vil passe på din motoren, men find en Volvo-trykkarburator fra en B23AT den er klar til at køre med turbo.
Kan tit erhveres inde på dba.dk

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 11:47 
er hvis også mest til volvo karben men da min motor kun er en 1,5 kan jeg ikke bruge turbo karben da det er en 2,0 eller ?
men vil bilen ikke blive træls at starte når benzinen skal hives hele vejen igennem turbo og ind i manifold ? (det er 35 cm alt i alt ca.. ) kan motoren virkelig suge så meget ?

Mvh Rasmus/lada


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 13:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Anonymous skrev:
er hvis også mest til volvo karben men da min motor kun er en 1,5 kan jeg ikke bruge turbo karben da det er en 2,0 eller ?
men vil bilen ikke blive træls at starte når benzinen skal hives hele vejen igennem turbo og ind i manifold ? (det er 35 cm alt i alt ca.. ) kan motoren virkelig suge så meget ?

Mvh Rasmus/lada


Turboen skupper jo også på, bare du drejer på nøglen.. Så det er skam ikke noget problem... Se bare nogle af de Kadett c'er med turbo.. De har også langt, men de starter rimelig hurtig... :)

Det skal du ikke være bange for. Og det med karb fra stor motor over på din... De kan jo dyses om så de passer til, og du skal alligevel have din bil på rullefelt for at fin indstille/dyse den... Så det slipper du ikke for under alle omstændigheder...

Hvis det bare var at skrue en karb og turbo på, så ville langt flere køre rundt med Turbo i DK... Men ak, det tager tid... Og det er det hele værd i sidste ende! :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 16:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
hey hovsa.. du har vel ike tænkt dig at lade turboen suge gennem din karb???

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2005, 21:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Well, lige eet spørgsmål: Hvordan vil du "dyse" den volvokarb så den passer til en betydeligt mindre motor??


Hint:se lige på hvordan den karb er bygget

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2005, 17:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Well, lige eet spørgsmål: Hvordan vil du "dyse" den volvokarb så den passer til en betydeligt mindre motor??


Hint:se lige på hvordan den karb er bygget


Det er jo meget enkelt Indkøb af en masse fjedre. dyser. og nåle :cry:
Når man så har spenderet en national formue på dette, så se sig om efter noget mere hensigtsmæssigt.
Dellorto lavede en tryk kaburator til formålet, men delene er ikke eksisterende i dag.
Webere kan også bruges, men inden man har fundet de optimale dyser.
Har man brugt det der svarer til et programmerbart sprøjt.
Og motor sprængningerne er ikke indregnet i dette beløb.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2005, 22:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Well, volvos karb. er temmeligt begrænset i udvalg af dyser, og fjedre, og ISÆR nåle.

Man kan dog få nålene lavet specielt til en motor, men det billige er forlængst forsvundet ud af det projekt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2005, 11:03 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 13 sep 2004, 20:54
Indlæg: 33
Geografisk sted: aalborg
se her er der nogle karburatore der kan bruges til tryk ladning :wink: http://www.gikturbo.se/gikturbo.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 101 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team