Tuning a' Vento 1.9 TD...

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mazdafreak

Tuning a' Vento 1.9 TD...

#1 Indlæg af Mazdafreak »

Hvad kan der gøres ? Og hvordan ? Der er allerede monteret Intercooler på den men den er ikke "hooked up" mangler blot rør frem og retur...
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#2 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Kommer lidt an på årgangen. Nogen kan du selv skrue op på pumpen - Andre skal chippes.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Mazdafreak

Chip...

#3 Indlæg af Mazdafreak »

Det er en 93'er !! Så der er ikke nogen Chip der bare kan skiftes.
Pumpen kan jo godt skrues men det får den jo ikk mere tryk af..
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#4 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Nårrh.. Trykket stiller du på actuatoren.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#5 Indlæg af hYe »

Pumpen kan jo godt skrues men det får den jo ikk mere tryk af..

Jo den gør.... Jo mere diesel den får, jo større mængde udstødnings gas er der til at lave tryk med...
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#6 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

hYe skrev:Jo den gør.... Jo mere diesel den får, jo større mængde udstødnings gas er der til at lave tryk med...


Korrekt - Men actuatoren kan dog også styre det, så den ikke overlader :)
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Tempramental

#7 Indlæg af Tempramental »

Du skruer den op i både brændstof og lufttryk(turbo)

+ Lige skru stoppet tilbage på pumpen så den tager lidt flere snoninger! :wink:
mazdafreak

Takker...

#8 Indlæg af mazdafreak »

For svarene...Will do.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#9 Indlæg af Transitfar »

Du skulle måske lige bruge lidt energi på at sætte dig ind i, hvordan en dieselmotor fungerer :? .
En diesel arbejder ALTID med luftoverskud, så derfor får man ikke automatisk noget ud af at hæve turbotrykket.... :roll: .
Hvis man vil have mere effekt, må man finde en måde at brænde mere brændstof af på.
Da en benzinmotor pr. princip arbejder omkring det støkiometriske blandingspunkt, er der på benzinmotorer MEGET fokus omkring problemet med at tilføre mere luft (brændstoffet er nemt nok), men på en turbodiesel har du luft nok (sådan da... :wink: ) og skal nok starte med at skrue pumpen lidt op i brændstof.
Når det så ikke giver mere at skrue på pumpen, samt at der er SORT af røg bag bilen, skal du til at finde rørføring til din intercooler... :lol: .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#10 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Transitfar skrev:Når det så ikke giver mere at skrue på pumpen, samt at der er SORT af røg bag bilen, skal du til at finde rørføring til din intercooler... :lol: .


Enig :) Få forresten fat i et ladetryksur, inden du begynder at skrue for meget - Ellers aner du ikke hvor meget den lader.
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Besvar