dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.
Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.
Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.
Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.
Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.
man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.
Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.
Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.
man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.
Ja, et ganske ordinært trykur koblet til det stykke kobberrør man har der stikker ud. Og for at lukke hullet igen kan man jo lige lave 1cm kobberrør med fitting i den ene ende, og klemt i den anden, så er den skid slået.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
jeg lave bare et hule meger til lamdasonde og sat en ring i og en pop med hul i og et 6mm rør der var tige på popen den kan jo også bruges til Wideband sonde
Nemmer måske! måske ikke.
Det er ikke særligt svært at bore 3 huller og svejse en møtrik på.
Chanchen for at man lærer noget er helt sikkert meget større.
Men det er mest begrundet i at jeg er uenig med Finns antagelse.
At trukket i udstødningen ikke har indflydelse på effekten.
Helt nøjaktigt skrivers der hvis du kan hæve indsugnings trykket så kan udstødningen ikke være for restriktiv.
Det mener jeg ikke er korrekt.
Både motor og turbine drives af luftmasse og tryk forskelle.
Vi har 540 hk ved 1,2 bar, og det har både turbine wastegate og udstødning nok flow til.
Vi skruer på wastegaten, således at den er mere lukket.
Men får ikke mere effekt, da den ekstra udstødnings gas skal passere turbinen, turbinen slås imod et tryk i udstødningen på 0,45 bar.
Og dette tryk giver et højere tryk i udstødningsmanifolden.
Selvom trykket stiger i indsugnings manifolden.
Så stiger luft massen ikke i cylinderen, pgaf det højere tryk i udstødnings manifolden.
ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne, og så vil der naturlig vis også være et modtryk i et 3" og 3-4 meter langt udstødningssystem med diverse bøjninger og potter.
Da bagpotten ikke er en gennemstrøms potte ville det være jo kun kunne blive bedre hvis den bliver udskiftet.
Det kunne self være sjovt at prøve og måle modtryk både med og uden bagpotten og så med en gennemstrøms potte sam bagpotte.
Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.
mht ydelse er der ingen firtaktsmotor der har brug for modtryk i udstødning. det vil være min påstand. udstødningsgassen skal ikke pumpes ud. mht lyddæmpning kan modstand være et mere eller mindre nødvendigt onde.
MVH søren