Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 23:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2011, 16:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
dykkerdahl skrev:
Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2011, 17:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Runesm skrev:
dykkerdahl skrev:
Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.


man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2011, 21:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
møffe skrev:
Runesm skrev:
dykkerdahl skrev:
Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.


man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.


Ja, et ganske ordinært trykur koblet til det stykke kobberrør man har der stikker ud. Og for at lukke hullet igen kan man jo lige lave 1cm kobberrør med fitting i den ene ende, og klemt i den anden, så er den skid slået.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 okt 2011, 21:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 maj 2009, 09:13
Indlæg: 103
Geografisk sted: vejle
jeg lave bare et hule meger til lamdasonde og sat en ring i og en pop med hul i og et 6mm rør der var tige på popen den kan jo også bruges til Wideband sonde

_________________
http://www.facebook.com/KE70V8


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 02:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Morten VJ skrev:

Sæt flere måle studse ind i systemet!
en før hver potte, og en i udstødningsmanifolden.
Det er bedre at måle, en bygge unødigt om!

MVH

Morten


Ville det ikke være nemmere bare at måle samme sted (forrør) og bare starte med at pille potter af bagfra efter hver måling?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 18:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Nemmer måske! måske ikke.
Det er ikke særligt svært at bore 3 huller og svejse en møtrik på.
Chanchen for at man lærer noget er helt sikkert meget større.
Men det er mest begrundet i at jeg er uenig med Finns antagelse.
At trukket i udstødningen ikke har indflydelse på effekten.
Helt nøjaktigt skrivers der hvis du kan hæve indsugnings trykket så kan udstødningen ikke være for restriktiv.
Det mener jeg ikke er korrekt.
Både motor og turbine drives af luftmasse og tryk forskelle.
Vi har 540 hk ved 1,2 bar, og det har både turbine wastegate og udstødning nok flow til.
Vi skruer på wastegaten, således at den er mere lukket.
Men får ikke mere effekt, da den ekstra udstødnings gas skal passere turbinen, turbinen slås imod et tryk i udstødningen på 0,45 bar.
Og dette tryk giver et højere tryk i udstødningsmanifolden.
Selvom trykket stiger i indsugnings manifolden.
Så stiger luft massen ikke i cylinderen, pgaf det højere tryk i udstødnings manifolden.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 18:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Well, det er meget nemt og se, bare pille udstødning af..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 19:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne, og så vil der naturlig vis også være et modtryk i et 3" og 3-4 meter langt udstødningssystem med diverse bøjninger og potter.

Da bagpotten ikke er en gennemstrøms potte ville det være jo kun kunne blive bedre hvis den bliver udskiftet.

Det kunne self være sjovt at prøve og måle modtryk både med og uden bagpotten og så med en gennemstrøms potte sam bagpotte.

Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 19:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
m power skrev:
ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne.

korrekt, selv udsugningsslangen blev skudt væk en del gange. (det var noget 5" metal flex)

m power skrev:
Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.


nu skrev jacob M i supra tråden at der var mange folk med god kompetance, de må da gerne komme med et indspark her, der må være tommelfinger regler.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 19:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
mht ydelse er der ingen firtaktsmotor der har brug for modtryk i udstødning. det vil være min påstand. udstødningsgassen skal ikke pumpes ud. mht lyddæmpning kan modstand være et mere eller mindre nødvendigt onde.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team