Udstødning limit

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#31 Indlæg af Runesm »

dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#32 Indlæg af møffe »

Runesm skrev:
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.


man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#33 Indlæg af Runesm »

møffe skrev:
Runesm skrev:
dykkerdahl skrev:Ellers syntes jeg det er en god tråd, spekulerer lige nu som en gal over hvordan jeg næmt kan måle mit modtryk.


Skal det være rigtig nemt, så køb bremserørsfittings, bor et hul og svejs den ene på udstødningen, og lav et 20cm bremserør med krave i den ene ende og skru i udstødningen, så er du af med varmen derude hvor slangen sættes på den anden ende af bremserøret.

Der er jo ingen gasflow ud i røret, der står trykket "stille", så det bliver ikke varmt, udover strålevarmen i metallet selv.


man kan vel bruge et ganske almindelig manometer ? for at tjekke trykket.


Ja, et ganske ordinært trykur koblet til det stykke kobberrør man har der stikker ud. Og for at lukke hullet igen kan man jo lige lave 1cm kobberrør med fitting i den ene ende, og klemt i den anden, så er den skid slået.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Heyer
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 05 maj 2009, 10:13
Geografisk sted: vejle
Kontakt:

#34 Indlæg af Heyer »

jeg lave bare et hule meger til lamdasonde og sat en ring i og en pop med hul i og et 6mm rør der var tige på popen den kan jo også bruges til Wideband sonde
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#35 Indlæg af martin306xsi »

Morten VJ skrev:
Sæt flere måle studse ind i systemet!
en før hver potte, og en i udstødningsmanifolden.
Det er bedre at måle, en bygge unødigt om!

MVH

Morten


Ville det ikke være nemmere bare at måle samme sted (forrør) og bare starte med at pille potter af bagfra efter hver måling?
Mvh Martin
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#36 Indlæg af Morten VJ »

Nemmer måske! måske ikke.
Det er ikke særligt svært at bore 3 huller og svejse en møtrik på.
Chanchen for at man lærer noget er helt sikkert meget større.
Men det er mest begrundet i at jeg er uenig med Finns antagelse.
At trukket i udstødningen ikke har indflydelse på effekten.
Helt nøjaktigt skrivers der hvis du kan hæve indsugnings trykket så kan udstødningen ikke være for restriktiv.
Det mener jeg ikke er korrekt.
Både motor og turbine drives af luftmasse og tryk forskelle.
Vi har 540 hk ved 1,2 bar, og det har både turbine wastegate og udstødning nok flow til.
Vi skruer på wastegaten, således at den er mere lukket.
Men får ikke mere effekt, da den ekstra udstødnings gas skal passere turbinen, turbinen slås imod et tryk i udstødningen på 0,45 bar.
Og dette tryk giver et højere tryk i udstødningsmanifolden.
Selvom trykket stiger i indsugnings manifolden.
Så stiger luft massen ikke i cylinderen, pgaf det højere tryk i udstødnings manifolden.

MVh

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#37 Indlæg af K-FINN »

Well, det er meget nemt og se, bare pille udstødning af..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#38 Indlæg af m power »

ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne, og så vil der naturlig vis også være et modtryk i et 3" og 3-4 meter langt udstødningssystem med diverse bøjninger og potter.

Da bagpotten ikke er en gennemstrøms potte ville det være jo kun kunne blive bedre hvis den bliver udskiftet.

Det kunne self være sjovt at prøve og måle modtryk både med og uden bagpotten og så med en gennemstrøms potte sam bagpotte.

Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#39 Indlæg af møffe »

m power skrev:ved 540hk er der altså rimelig skrald på udstødningsgasserne.

korrekt, selv udsugningsslangen blev skudt væk en del gange. (det var noget 5" metal flex)

m power skrev:Men for at kunne bruge det til noget er man jo nød til at vide hvad maks modtryk må være i et 3" udstødningssystem.


nu skrev jacob M i supra tråden at der var mange folk med god kompetance, de må da gerne komme med et indspark her, der må være tommelfinger regler.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#40 Indlæg af lqs »

mht ydelse er der ingen firtaktsmotor der har brug for modtryk i udstødning. det vil være min påstand. udstødningsgassen skal ikke pumpes ud. mht lyddæmpning kan modstand være et mere eller mindre nødvendigt onde.
MVH søren
Besvar