bmwmanden skrev:Hvis det ikke bliver så varmt...så fortæl mig lige hvorfor både turbo og manifold bliver ildrøde bare 10 sek efter man har aktiveret antilag?
Meget enkelt under en normal forbrænding forsøger man at have alt benzin brændt af ca 15 grader efter top. For at få udnyttet energien bedst muligt( eller varme).
Dette belaster stemplerne meget, rent varmemæssigt, da de er under tryk og varme i længere tid.
Nu indkobler vi så antilag funktionen, og retadere tænding og feder blandingen. Resultatet bliver en senere forbrænding, som ikke er afsluttet når udstødnings ventilen åbner, og resten brænder af i udstødnings manifolden. Dette giver en megt varm manifold turbo, og ventiler.
Men ingen ekstra varme til stemplet.
At du har brændt/ ødelagt stempler, har en anden årsag. Tændings banken er en meget stor sandsynlighed, eller selvantændelse.
Antilag er kun skadeligt for udstødningsventiler manifold, og turbo.
Men her kan den lave meget skade utroligt hurtigt.
så det er et valg man må tage.
MVH
Morten