Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
bmwmanden skrev:
Hvis det ikke bliver så varmt...så fortæl mig lige hvorfor både turbo og manifold bliver ildrøde bare 10 sek efter man har aktiveret antilag?

Meget enkelt under en normal forbrænding forsøger man at have alt benzin brændt af ca 15 grader efter top. For at få udnyttet energien bedst muligt( eller varme).
Dette belaster stemplerne meget, rent varmemæssigt, da de er under tryk og varme i længere tid.
Nu indkobler vi så antilag funktionen, og retadere tænding og feder blandingen. Resultatet bliver en senere forbrænding, som ikke er afsluttet når udstødnings ventilen åbner, og resten brænder af i udstødnings manifolden. Dette giver en megt varm manifold turbo, og ventiler.
Men ingen ekstra varme til stemplet.
At du har brændt/ ødelagt stempler, har en anden årsag. Tændings banken er en meget stor sandsynlighed, eller selvantændelse.
Antilag er kun skadeligt for udstødningsventiler manifold, og turbo.
Men her kan den lave meget skade utroligt hurtigt.
så det er et valg man må tage.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

bmwmanden skrev:
Hvis det ikke bliver så varmt...så fortæl mig lige hvorfor både turbo og manifold bliver ildrøde bare 10 sek efter man har aktiveret antilag?

Prøv at fundere lidt over hvor den forbrænding finder sted FØR du aktiverer systemet, og hvor den forbrænding så finder sted EFTER du har aktiveret det.

"inde i motoren" er ikke helt tilstrækkeligt her.

At din turbo er totalt nedsmeltet vil næsten altid betyde at dine stempler har kørt koldere "end nødvendigt".

Eks: Tænder du en turbomotor meget sent, feks v. at rykke en klassisk fordeler bagud, så stiger din EGT ganske voldsomt, og dermed bliver manifold/turbo meget varm,evt rødvarm.
At turboen er orange fortæller dig ikke en pind om hvordan stemplerne har det. De kan meget vel køre betydeligt koldere end v. end mere avanceret tænding.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Hej

Så er jeg her igen, vi har kørt løb i weekenden, det gik ok. :D
Men det var trial og ikke formula offroad, så jeg fik ikke brug for den store effekt.
Måtte dog lige en tur om på skjoldet. :?

Citat:
Spirrillen
Hvad med at se det fra en helt anden synsvinkel.
Har du brug for topeffekten? eller er det momentet i bunden du er efter?
Buntræk i en b230et laves således.
1. skift topstykke til et fra en A motor, og sælg mig det gamle
2. Find en t knast.
3.Turbo og manifold fra en 940.
4 Megasquirt eller lignene.
5. Her bliver det dyrt. en marinekrumtap med opgraderede plejlstænger, og stempler.
Maks. ydelse ikke meget over 200 hk, men tilgængæld et moment der vil noget helt fra bunden.

1. Hvad er forskellen på et portet 530 og et A topstykke?
2. T knast er på ønskelisten, hvis der er en der ligger inde med sådan en.
3. Turbomanifold er fra en 940, turboen bliver skiftet til en T03-04 hybrid.
4. Megasquirt er helt bestemt også på listen, hvor kan jeg få fat i det henne? (gerne til en fornuftig pris)
5. Hvad er ca. prisen på marinekrumtap o.s.v.

Vil der med denne opsætning ikke kunne lades lidt hårdere, med nogle størrere dyser?

Men tilbage til spørgsmålet.
Jeg har brug for topeffekten, men ønsker et godt bundtræk, ved godt det ikke er let.

Lattergassen er ikke helt fejet af bordet endnu, jeg tænker på om kunne montere dyserne i trin, så de åbner en efter en, for at mindske det kolossale ryk, jeg har set det giver.
For det er helt rigtigt, at det er næsten umuligt at styre i løst underlag.
På den anden side, er der jo folk der kører med det, også med succes.
Men jeg kan godt se problemet i, at med turbo giver det jo nærmest dobbelt ryk, ved at den også puster møllen op, deraf tanken om trinvis dosering.

Men hvis der findes en fornuftigere løsning, er jeg mere tilbøjelig til at tage den.

VH
Palle

Titel:
Moderator

Spirillen skrev:
1. Hvad er forskellen på et portet 530 og et A topstykke?
2. T knast er på ønskelisten, hvis der er en der ligger inde med sådan en.
3. Turbomanifold er fra en 940, turboen bliver skiftet til en T03-04 hybrid.
4. Megasquirt er helt bestemt også på listen, hvor kan jeg få fat i det henne? (gerne til en fornuftig pris)
5. Hvad er ca. prisen på marinekrumtap o.s.v.

Vil der med denne opsætning ikke kunne lades lidt hårdere, med nogle størrere dyser?

1: der findes ikke noget der hedder et "A" topstykke. Mulige topstykker:
160,398,405,530,531 og 631. Thats it.
530 er iøvrigt oftest monteret på sugemotorer, eller "A" motorer om man endelig vil bruge en svævende betegnelse.Topstykket fra en A motor kan være hvilken som helst af listen. Alle har sat på "A" motorer igennem tiden.

2: Tknasten er alt for konservativ. Vælg en knast med T5R slibning, evt noget midt imellem. Har du en A knast nu?

3: hvor mange HK er det lige du jagter, og hvilket moment v. hvilket omdr.tal?

4: Prøv lige at sende mig en mail, så kan jeg vise dig megasquirt in real life, på en volvomotor.

5:marinekrumptappen er en større ombygning. Der kan nåes et pænt stykke over 500hk med den originale krumptap, så igen: hvor vildt er det det skal være?

Marinekrumptappen er iøvrigt ikke stærkere end den du har.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Spirillen skrev:
Hej
Lattergassen er ikke helt fejet af bordet endnu, jeg tænker på om kunne montere dyserne i trin, så de åbner en efter en, for at mindske det kolossale ryk, jeg har set det giver.
For det er helt rigtigt, at det er næsten umuligt at styre i løst underlag.
På den anden side, er der jo folk der kører med det, også med succes.
Men jeg kan godt se problemet i, at med turbo giver det jo nærmest dobbelt ryk, ved at den også puster møllen op, deraf tanken om trinvis dosering.

Men hvis der findes en fornuftigere løsning, er jeg mere tilbøjelig til at tage den.

VH
Palle

I Megasquirt har du jo muligheden for at køre gassen som et tørt system og så nøjes med at give den gas du programmerer det til... Du kan altså lave en flydende overgang via af pluser som du lyster. Lidt som almindelige benzin dyser.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Citat:
I Megasquirt har du jo muligheden for at køre gassen som et tørt system og så nøjes med at give den gas du programmerer det til... Du kan altså lave en flydende overgang via af pluser som du lyster. Lidt som almindelige benzin dyser.

Det lyder tiltalende, findes der en analog indgang, hvor man Kan dosere det, evt. med signalet fra TPS'en, når det er aktivt?
Ved godt, at man skal have åbent spjæld før man bruger det, men jeg forestiller mig, at jo mindre der bliver sprøjtet ind des mindre er risikoen for havari. :?:
Alternativet kunne måske også være, at lave en NOS styring med disse funktioner.

Palle

Titel:
Mester Medlem

Jammen det forprogrammerer du jo bare i MS... Ms har jo allerede dit TPS signal.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time