Dyse-spørgsmål til MS

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#21 Indlæg af HenrikGM »

xillur skrev:min pointe var bare: "hvorfor spilde tid på en 2. sorteringsløsning, når den forkromede koster så lidt!" :wink:


Helt enig. OFTE ser man at folk bruger flere dage på at få en 50.-kroners løsning til at fungere, blot for at undgå at skulle bruge en 100kroners løsning.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#22 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:Så indførte man dyser med meget lav ohms modstand. Dette gjorde man udelukkende for at sikre at strømmen steg lynhurtigt. Derved bygger man også magnetfeltet op i en rasende fart.
Problemet er så at man ikke kan holde fuld spænding på dysen, idet dysen simpelthen smelter, og brænder af. Derfor indfører man Peak-n-hold princippet. Altså max spænding på dysen for at få den vredet op hurtigst muligt, hvorefter man sænker spændingen for at mindske varmetabet i dysen. Spændingen sænkes faktisk ved at SLUKKE for dysen i "hold" perioden, men da strømmen er nogen tid om at reagerer så tænder man blot når strømmen er faldet tilpas. På den måde afsætter dysen næsten ingen varme, men åbner lynhurtigt, og har næsten 100% konstant reaktionstid, og har intet pludseligt hop ved meget høje DC.


Snakker uden om....nix, C.


En lille rettelse .
Man brugte først lavohms dyser uden formodstand i starten af halfjerdserne.
Bosch D-Jetronic et halv sekventielt sprøjt.
Da man i starten af firserne indførte L-jetronic aka batch fire. så brugte man højohms, eller lavohms med formodstande.
Lav ohms dyser uden formodstande blev genopfundet Til motorer med sekventielt sprojt, igen , i halfemserne.
Så bilfabrikanterne har været rundt om problematikken et par gange.
Så en forsigtig konklusion må være Hvis dyserne er rigeligt store, så er der minimale problemer med formodstande.
Hvis man presser dem og går over en dc på feks. 60%.
Så er peak and hold langt at foretrække.
hvis man vil slippe for problematikken med flyback bordet, og peak and hold indstillingerne Så find nogle høj ohms dyser med det rigtige flow.
De findes, men er sjældne.

MVH

Morten
Senest rettet af Morten VJ 16 dec 2005, 22:02, rettet i alt 1 gang.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#23 Indlæg af Havneren »

Jeg kan ikke se det store problem stadig væk!

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at sætte formodstande på... Der med ikke sagt at det ikke ville være bedre at kontrollere dem direkte!

Tag f.eks. et 50kr projekt som Niclas Kiesers(sikkert stavet forkert) supra... Han kører også med formodstande til dyserne.

V/h Christian
Besvar