HenrikGM skrev:
Så indførte man dyser med meget lav ohms modstand. Dette gjorde man udelukkende for at sikre at strømmen steg lynhurtigt. Derved bygger man også magnetfeltet op i en rasende fart.
Problemet er så at man ikke kan holde fuld spænding på dysen, idet dysen simpelthen smelter, og brænder af. Derfor indfører man Peak-n-hold princippet. Altså max spænding på dysen for at få den vredet op hurtigst muligt, hvorefter man sænker spændingen for at mindske varmetabet i dysen. Spændingen sænkes faktisk ved at SLUKKE for dysen i "hold" perioden, men da strømmen er nogen tid om at reagerer så tænder man blot når strømmen er faldet tilpas. På den måde afsætter dysen næsten ingen varme, men åbner lynhurtigt, og har næsten 100% konstant reaktionstid, og har intet pludseligt hop ved meget høje DC.
Snakker uden om....nix, C.
En lille rettelse .
Man brugte først lavohms dyser uden formodstand i starten af halfjerdserne.
Bosch D-Jetronic et halv sekventielt sprøjt.
Da man i starten af firserne indførte L-jetronic aka batch fire. så brugte man højohms, eller lavohms med formodstande.
Lav ohms dyser uden formodstande blev genopfundet Til motorer med sekventielt sprojt, igen , i halfemserne.
Så bilfabrikanterne har været rundt om problematikken et par gange.
Så en forsigtig konklusion må være Hvis dyserne er rigeligt store, så er der minimale problemer med formodstande.
Hvis man presser dem og går over en dc på feks. 60%.
Så er peak and hold langt at foretrække.
hvis man vil slippe for problematikken med flyback bordet, og peak and hold indstillingerne Så find nogle høj ohms dyser med det rigtige flow.
De findes, men er sjældne.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html