HenrikGM skrev:bemmer skrev:Jeg kan se at både Henrik, Søren, Christian og jeg har udtalt at WasteGaten er en P-regulator, hvilket er noget vrøvl.
WG er en ventil intet andet end en ventil, som kan åbnes og lukkes.
P-regulatoren er den enhed, som bruges til at regulere WG med, Det er for det meste en rund dåse med en membran og en fjeder i.
Det er lige som en termostat på en radiator, som også er en P-regulator, den bruges også kun til at regulere ventilen med.
Jeg synes bare lige det skal med, for hvis der var et par af de passive deltagere, som var tvivl.
Bemmer
Ja, OK, så lad mig da forpokker omformulere det, så vi er ude over ordkløveriet der: WG har P-karakteristik, ALT INCL.
Nej, WG er styret af en P-regulator
Når vi nu ER ved flueknepningen, så har selve membran/fjeder sammensætningen alene ikke nogen reguleringskarakteristik før du forbinder den med WG ventilen.
Det er vist noget du tror, eller gætter du lidt her Henrik?
Tager man regulatoren ned fra hylden eller piller den af turboen, står man med en P-regulator i sin hånd. Tilføre man noget (luft)tryk på oversiden af membranen vil den begynde at regulerer, at der ikke er noget at regulerer, er noget andet.
Fint du sammenlinger med radiatortermostaten, for den er korrekt en P-regulator, men når du overfører det til WG, så er det altså _HELE_ WG vi snakker om, incl aktuator.
Jeg overføre ikke det til WG, jeg viser bare, her har man også en regulator og en ventil som bliver reguleret. Radiatortermostaten er regulatoren, som regulerer ventilen på radiatoren.
Grunden til jeg tog det eksempel, er fordi jeg synes, det er et af de bedste for forståelsen af det med blivende afvigelse.
Da mange mennesker ikke helt kan forstå, hvorfor der bliver koldt i stuen, når det bliver koldere udenfor, for de har jo termostater på til at regulere for varmen.
Så langt kom vi bare aldrig.
Fint nok at det skal med, men så skal det sgu være den rigtige forklaring.
Forklaringen kan ikke blive mere rigtig, blander du ikke noget sammen? Tænker her på, at fjederkraften bruges til at lukke WG og holde den lukket, når ladetrykket er under setpunktet.
Bemmer