bemmer skrev:
Jeg kan se at både Henrik, Søren, Christian og jeg har udtalt at WasteGaten er en P-regulator, hvilket er noget vrøvl.
WG er en ventil intet andet end en ventil, som kan åbnes og lukkes.
P-regulatoren er den enhed, som bruges til at regulere WG med, Det er for det meste en rund dåse med en membran og en fjeder i.
Det er lige som en termostat på en radiator, som også er en P-regulator, den bruges også kun til at regulere ventilen med.
Jeg synes bare lige det skal med, for hvis der var et par af de passive deltagere, som var tvivl.
Bemmer
Aaaa.... For pokker da! Hvis ret skal være ret - Så mener jeg nu at jeg er dækket sådan rimiligt ind når jeg nu har skrevet som jeg har her i et tidligere indlæg Har kopieret det ind her under (læs det med rødt).
Lig mærke til at jeg kommenterer den måde WG er koblet op - Her skulle jeg måske have tilføjet WG aktuatoren, men hvem var i tvivl?
-----------------------------
Aflaster lige H lidt...
På Dansk:
En P-regulator er en regulator der har en blivende afvigelse under reguleringen. Dvs. når systemet bliver belastet vil det den regulare på have en afvigelse i forhold til det den egentligt skulle have ligget på. Det betyder at når WG er en P-regulator =
koblet op helt normalt men en slange fra WG og over i tryksiden, er sådan noget udst. modtryk også medbestemmende for havd dit ladetryk er.
En PID-regulator er der der i mod smidt lidt mere reguleringsteknik ind i. Den vil kompensere for den varige afvigelse som din "P" del er skyld i. Det kan f.eks. være en ladetryksstyring der måler på det aktuelle ladetryk i mannifolden og så bliver ved med at lukke WG mere og mere til netop det tryk er nået som man nu har bestemt sig for. På den måde er man sikker på altid at have det samme ladetryk... Det er man ikke med en ren P regulator.
-------------------------------
Men Henrik har nu helt ret... Noget af det, der gør et WG SYSTEM til en P-regulator er netop trykforholdene på selve WG ventilen - Udst.mannifoldstryk og udst.modtryk. Da ventilen er direkte mekanisk forbundet med aktuatoren virker disse krafter med/imod fjederen og bliver altså en medsammensvoren i selve reguleringen. Så igen er det altså ikke så sort og hvidt som nogen gerne vil gøre det til - Men som der bliver sagt - Flueknepperi og egentligt ikke det som diskusionen går på.
V/h Chr